Text článku vycházel z vyjádření Josefa Pešla, tehdejšího ředitele českobudějovického pracoviště Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které stavbu připravuje.

„Vypracovává se dokumentace pro územní rozhodnutí. Až ji zaktualizujeme, podáme žádost o územní rozhodnutí, pokud projde, začne se připravovat stavební povolení, což je záležitost přibližně na jeden rok," popisoval před pěti lety stav příprav důležité komunikace ředitel českobudějovického pracoviště ŘSD.

Obchvat Lišova se připravoval už tehdy v souvislosti s obchvatem Štěpánovic. Nová trasa se měla na současnou silnici mezi Budějovicemi a Třeboní napojovat až za Štěpánovicemi, takže by svůj obchvat získaly i Štěpánovice, kde je situace s dopravou hodně podobná sousednímu Lišovu. V případě, že by šlo vše bez komplikací, tak ŘSD slibovalo, že by se vytoužený obchvat Lišova mohl začít stavět už 
v roce 2011…

Po pěti letech

Ředitelství silnic a dálnic nakonec podalo žádost o územní rozhodnutí pro obchvatnou komunikaci Lišova až v roce 2013. V lednu letošního roku se poté konalo veřejné jednání 
k celé záležitosti.

Až bude ukončeno územní řízení, bude možné požádat o stavební povolení. Následně začne ŘSD vykupovat pozemky v trase obchvatu. Kdy to bude, nedokázal při veřejném projednávání nikdo z přítomných zástupců ŘSD odhadnout. Majitelů, jichž se výkupy budou týkat, jsou asi čtyři stovky.

Kdy se skutečně začne lišovský obchvat stavět? Dnes odhadují zástupci ŘSD začátek realizace akce na roky 2018 až 2020. Centrem Lišova přitom projede podle některých odhadů třináct tisíc aut denně. Těžká doprava přímo sužuje zhruba třetinu obyvatel města. Starosta Lišova Jiří Švec je optimistický. „Pokud vše půjde podle plánu, do osmi až deseti let by mohla být stavba zrealizována," doufá Jiří Švec.