Riskování a neznalost tamních poměrů se nevyplatily rakouským návštěvníkům, kteří se ve středu večer vydali na zamrzlé lipenské jezero dvěma auty. Pod jedním z nich se prolomil led a auto skončilo na dně.

Posádky dvou vozů se vydaly na druhou stranu jezera z Frymburka. Když se přiblížily k druhému břehu na Frýdavě, asi padesát metrů od pevniny pod polotérénním osobním vozem Toyota Rav 4 povolil led a auto se začalo potápět. Naštěstí pomalu, takže řidič a spolujezdec stihli z auta utéci.

„Na místo byli jako první vysláni frymburští hasiči ve 22.38 hodin. První z obou aut zkracujících si cestu přes led v těch místech projelo bez úhony, pod druhým autem led praskl.

Když přijeli hasiči, byli už Rakušané na břehu a auto pod vodou. Jak ještě v noci zjistili potápěči, zhruba v pětimetrové hloubce,“ líčil ve čtvrtek ráno na jezeře u místa, kde se nad autem zavřela voda, ředitel Hasičského záchranného sboru Český Krumlov Pavel Rožboud.

„Potápěči prověřili, jestli uvnitř auta nikdo nezůstal a rozhodli jsme se, že auto vyprostíme až ve čtvrtek ráno. Auto bylo stabilizované, bylo jisté, že ho nikam neodnese proud.“ Pasažérů z auta se ujali policisté, Rakušané pak odjeli a k výslechu na policii se vrátili ve čtvrtek.

„Netroufl bych si tu jet ani se čtyřkolkou, natož s teréňákem,“ kroutil hlavou Jan Staněk, který na jezeře připravuje ledovou bruslařskou dráhu a přišel kolem místa havárie změřit tloušťku ledu.

„Naměřil jsem jenom deset centimetrů a v místě, kde se auto propadlo, je méně než osmicentimetrový led. Jsou to blázni, pustit se na led s tak těžkým autem. To je zrádné místo. Led je tu tenký jednak proto, jak se tu voda točí v korytě a navíc proto, že v těchto místech vtéká do Lipna potok. Proto tady bruslařskou dráhu vedeme spíš kolem druhého břehu. Trasu pro dráhu pečlivě vybíráme, takže ta je relativně bezpečná,“ ujistil.

Hasičům se podařilo auto vytáhnout na břeh v 10.30 hodin. Od rána na tom pracovaly čtyři jednotky včetně potápěčů.

Povodí Vltavy neustále varuje, že vstup na led je na vlastní nebezpečí. Ale není vysloveně zakázán. Rakušanům proto hrozí pravděpodobně jenom případný postih za znečistění životního prostředí. Vytahování jejich auta z jezera zaplatí daňoví poplatníci.

Riskovat za to nestojí

Na zamrzlé lipenské nádrži opravdu není radno hazardovat.

„Na jezeře jsou zrádná místa. Se čtyřkolkou ledovou dráhu neustále kartáčuji a často si přitom před sebou měřím led. Přesto jsem ji loni v jednom místě také utopil,“ zavzpomínal Jan Staněk, když pozoroval, jak hasiči řezají led, aby mohli z jezera vytáhnout utopené auto dvou Rakušanů.

„Čtyřkolka jde ale ke dnu hned, ne jako auto, které přece jenom zabírá určitou plochu. Dostali jsme ji tehdy ven tři, bez hasičů. Ještě dnes mám tu čtyřkolku mimo provoz,“ dodal s úsměvem.

Včera ráno se k Lipnu sjeli profesionální hasiči z Českého Krumlova a Frymburka, frymburští dobrovolní hasiči a českokrumlovští i českobudějovičtí hasiči potápěči. Nejprve prořízli v ledu pruh od místa havárie směrem ke břehu, v této trase led z hladiny odstranili, aby bylo možné utopené auto po dně vytáhnout ke břehu.

K tomu poskytlo traktor s navijákem a ocelovým lanem Povodí Vltavy. Ohledně případného znečistění vody zůstávali jeho pracovníci klidní.

„Vzhledem k tomu, že to není první utopené vozidlo v Lipně, ze zkušenosti víme, že toto je příliš krátká doba na to, aby hrozilo znečištění vody únikem chemických kapalin a oleje z útrob auta,“ řekl Milan Mráz, úsekový technik Povodí Vltavy.

„Navíc dnešní moderní auta už jsou proti tomu velice dobře zabezpečená. Ostatně kdyby něco unikalo, už bychom viděli na hladině olej a mastné skvrny.“

Zatímco všichni lidé na břehu citelně vnímali, jak mrazivé počasí vládne, potápěči v neoprénech se cachtali po krk ve vodě, jako by to nic nebylo.

„Je nám tam dobře,“ usmívali se českokrumlovští potápěči Jiří Urban a Václav Svoboda. „Voda má čtyři stupně Celsia, takže je v ní tepleji než venku. Teď budeme muset vzít ocelové lano a zaháknout ho za potopené auto. Nezbyde nám, než se potopit celí. Uvidíme, jestli to půjde dobře. Na pomoc máme také zvedací vaky.“

Ale vše dopadlo dobře, akce se zdařila. S pomocí traktoru se auto vynořilo a zhruba už v 10.30 hodin stálo na břehu.

„Takhle tady nejsme naposledy,“ je přesvědčená starostka Přední Výtoně Regina Houšková, která se přijela podívat, jak si hasiči s autem poradí. „Rakušané se mě často ptají, jestli mohou jezdit přes jezero. Já jim to ale nikdy nedoporučuji. Hlavně, že se teď nikomu nic nestalo, že v Lipně někdo nezmrznul.“

„Snad teď budou lidé opatrnější,“ doufá Jan Staněk. „Stejné nebezpečí hrozí i čtyřkolkářům, kteří kličkují přes bruslařskou dráhu a jezdí různě po jezeře. Tady bych se se čtyřkolkou bál. Nejbezpečnější je, pohybovat se po bruslařské dráze nebo kolem ní.“

Milan Mráz připomenul, že mnohem horší by to bylo, kdyby se nějaké vozidlo potopilo uprostřed Lipna daleko od břehů. „To vůbec netuším, jak by se potom vytahovalo. Tam se žádná těžká technika nedostane,“ zauvažoval.