V lednu položila radnice společnosti .A.S.A. nůž na krk kvůli nedbalému svozu odpadů, načež firma zavedla odpadové taxi. Nyní město kritizuje fakturování této služby.

Nesrovnalosti v účtování provozu odpadového taxi ale .A.S.A. odmítá. „Předložili jsme městu podklady, to je ale označilo za nerelevantní,“ krčí rameny mluvčí společnosti Gabriela Pánková.

Zástupce firmy si rada města pozvala na své včerejší zasedání. Bod o fakturaci ale nakonec ze svého programu vyškrtla a jednatelé svozové firmy se tak na jednání vůbec nepodívali.

„Fakturace je jeden problém,“ poznamenal primátor města Juraj Thoma a v zápětí vysvětlil, že účtované částky nejsou v takové výši, aby se jimi rada města zabývala. „Faktura je takového objemu, že rozhodnutí spadá pod kompetenci vedoucí odboru správy veřejných statků,“ řekl Thoma.

Proč ale radní zástupce firmy .A.S.A. tedy pozvali? Informace od jednotlivých zdrojů se poněkud rozcházejí, nicméně jisté je, že na pořadu dne je nyní samotná spolupráce města a svozové firmy.

„Dnešní rada přijala usnesení, že na příštím jednání 13. srpna se chce věnovat vyhodnocení smlouvy se společností .A.S.A. České Budějovice o svozu a likvidaci komunálního a separovaného odpadu,“ uvedl Thoma s tím, že rada pověřila vedoucí odboru správy veřejných statků, aby hodnocení vypracovala.

Podle představitelů společnosti .A.S.A. se spory o fakturaci odpadového taxi možná stanou záminkou města pro výpověď smlouvy. Pojali rovněž podezření, že za celou záležitostí stojí snaha přihrát lukrativní zakázku, která nese téměř sto milionů ročně, jiné firmě.

Tou má být společnost AVE CZ odpadové hospodářství.

Záminkou výpovědi může být odpadové taxi

To, že město má se společností AVE CZ nějaké zákulisní dohody, regionální ředitel firmy Tomáš Jindra odmítl. To, že by o zakázku společnost měla zájem, ale nepopírá.

„Pokud dojde k tomu, že krajské město vypoví společnosti .A.S.A. smlouvu, budeme na to reagovat jako každá jiná firma podnikající v odpadovém hospodářství, budeme se o zakázku ucházet,“ řekl Jindra.

Firma AVE CZ obsluhuje nyní v České republice celkem jeden milion sto obyvatel v Praze, Brně, Plzni a dalších městech, má 25 provozoven a v současné době je čtyřkou na trhu (po firmě .A.S.A., Marius Pedersen a SITA). Před dvěma lety také expandovala do jižních Čech na Jindřichohradecko.

Pokud město smlouvu dosavadní odpadové firmě ale nakonec skutečně vypoví, dá tak do jisté míry výpověď i samo sobě. Vlastní totiž ve firmě čtvrtinový podíl.

„Pokud bude firma bez zakázky, logicky ztratí hodnotu i podíl města. A navíc bude muset platit za svoz odpadu jiné firmě,“ poukazuje mluvčí společnocti .A.S.A. Gabriela Pánková na nelogický postup. „Tohle si společníci normálně nedělají,“ potvrzuje podezření, že za celou záležitostí stojí zákulisní hra.

Včerejšího jednání rady města se zástupci společnosti .A.S.A. neúčastnili. O výsledku zasedání je však poté informoval primátor města s tím, že za měsíc budou radní o vztazích mezi městem a svozovou firmou jednat.

Odpadové taxi, kvůli jehož fakturaci se nyní vedou spory, zavedla firma v únoru poté, co jí radnice položila nůž na krk. Město pohrozilo výpovědí, pokud se nezlepší svoz odpadu. A právě malá verze popelářského vozu měla přispět k odstranění nedostatků po pravidelném svozu.

„Ke zlepšení opravdu došlo,“ konstatoval po měsíčním ultimátu primátor Juraj Thoma s odkazem na výsledky intenzivních kontrol i na úbytek stížností od občanů.

Město dokonce projevilo zájem tuto nadstandardní službu v ulicích udržet a od května proplácí faktury za provoz.

S úklidem jsou spokojenější i samotní obyvatelé města. „Podle mě se hodně věcí zlepšilo,“ hodnotí Josef Uváčik z Českých Budějovic. „Je nám úplně jedno, která firma to bude dělat, hlavně, aby s odpady nakládala řádně,“ dodal Uváčik jakožto předseda sdružení Zvony 2008, které se odpady v krajském městě zabývá.

Podíl ve firmě .A.S.A. městu nezaručuje dominantní roli

Starat se o svoz komunálních odpadů ve stotisícovém městě je lukrativní zakázka, z níž má společnost .A.S.A. České Budějovice od města a občanů téměř sto milionů korun ročně.

Na to, jestli firma o tuto zakázku přijde, jsme se zeptali primátora města Juraje Thomy.


Proč se bude rada města zabývat dosavadní spoluprací a smlouvou se společností .A.S.A. České Budějovice?
Je dobré se čas od času věnovat plnění podmínek smluv, které má město uzavřeno s jinými subjekty.

Je možné, že by město smlouvu firmě .A.S.A. tedy vypovědělo?
To v tuto chvíli nemohu předjímat, bylo by to předčasné. Rada města o tom bude jednat na svém příštím zasedání 13. srpna.


Kdyby město smlouvu nakonec vypovědělo, ponechá si svůj čtvrtinový podíl ve firmě .A.S.A. ?
To spolu úplně nesouvisí, protože město má se společností .A.S.A. uzavřeny ještě další smlouvy, například o úklidu a údržbě komunikací a údržbě zeleně v některých částech města.


Podíl by si tedy město nechalo?
Je to věc k diskusi. Je pravda, že čtvrtinový podíl nám dává snadný a otevřený přístup k informacím ve společnosti .A.S.A., ale nezaručuje nám žádnou dominantní roli.