„Hodnotící komise si vyžádala nezávislý znalecký posudek, který se zpracovává," uvedla tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Nina Ledvinová k aktuálnímu dění kolem přípravy dálnice. Problémem je třeba také otázka vítězné ceny, která se některým firmám zdá záměrně podhodnocená.

Jak dlouho ale komise, kterou jmenovala vláda, bude jednat a kdy padne verdikt, to nechce mluvčí ŘSD odhadovat. „Závěr posuzování lze velmi obtížně odhadnout, předpokládá se počátkem třetího čtvrtletí tohoto roku," odpověděla na dotaz Deníku Nina Ledvinová. Akce se tedy pohne nejdříve koncem roku. Pro řidiče nijak radostná zpráva.

Obchvat, který má dálnice u krajského města suplovat, by uvítal například Vojtěch Hlouch z Českých Budějovic. „Po městě jezdím velmi často. Při mém zaměstnání mi trvají jízdy denně tak hodinu, dvě. Obchvat bych asi do jisté míry uvítal. Špičky, jak ranní, tak potom ty odpolední, jsou konec," říká Vojtěch Hlouch.

Řidiči se těší, firmy bojují

Zatímco veřejnost po otevření dálnice u Tábora nedočkavě čeká, kdy bude důležitá komunikace dovedena až po České Budějovice, tak firmy vedou tvrdý boj o to, kdo získá miliardové zakázky.

Dlouhé tahanice sice řidiče unavují, ale chtějí alespoň, aby výsledek stál za to. „Bude  lepší teď třeba pět let počkat 
a hůře jezdit a pak mít pěkný obchvat," říká například Vojtěch Hlouch z Českých Budějovic. Otázkou ale podle Vojtěcha Hloucha zůstává, kolik lidí pak bude po obchvatu jezdit, protože se bude týkat hlavně tranzitní dopravy na trase 
z Prahy do Rakouska a velká část dopravy v Českých Budějovicích je „vnitroměstská".

„Po dálnici do Tábora jezdíme. Zkrátí to tu jízdu o půl hodiny, což je příjemné," oceňuje Václav Hlouch nejbližší jihočeský úsek dálnice a připojuje, že dostavba komunikace vázne hlavně v důsledku byrokratických překážek. Pokud chce ale někdo vidět skutečné kolony, doporučuje řidič zajet třeba do Londýna.

U Českých Budějovic by mohla dálnice podle řidiče Petra Rejnka uvolnit třeba jízdu na Český Krumlov. „Co se týče dopravní situace v Českých Budějovicích, tak jezdím denně z Lišova do centra. Tímto směrem myslím, že je průjezdnost celkem dobrá, naučil jsem se, kudy Budějovice projet. Pokud bych ale hodnotil průjezdnost třeba směrem na Krumlov, protože tudy jezdím posledních 14 dnů do Rožnova do nemocnice, tak odjet ve čtyři odpoledne tímto směrem je 
v podstatě hodně nervová záležitost," popisuje svůj pohled na věc Petr Rejnek. Nejen České Budějovice ale i region obecně podle Petra Rejnka dálnici potřebují.

Momentálně se ale o dálnici bojuje pouze nad papíry. Stroje se do práce u Borku ani u Veselí nad Lužnicí ještě nepustily. Výběrové řízení, které začalo v březnu 2012, určilo 
v srpnu 2013 za vítěze firmu Skanska. Neúspěšné firmy ale uspěly s protesty a nyní se nově posuzují nabídky zhotovitelů. Nikdo však nedokáže odhadnout, co se bude dít,  až nová komise oznámí svůj verdikt. Jestli se začne stavět, nebo nastane nové kolo dohadů. Firmy jsou ve střehu a v komentářích jsou zdrženlivé. „Vyčkáme na rozhodnutí komise. Do té doby se k hodnocení vyjadřovat nebudeme," říká například Lucie Laňková, mluvčí Skansky.