„U nás dokonce velmi dobře," zhodnotil připravenost studentů Karel Hájek, ředitel Gymnázia v Týně nad Vltavou. „Celkem na gymnáziu maturovalo 27 studentů, osm z nich mělo dokonce vyznamenání," uvedl ředitel gymnázia s tím, že jen ve dvou případech byli studenti v dílčí zkoušce neúspěšní.

Zúčtovací období mají za sebou také studenti Střední školy obchodu, služeb a podnikání a Vyšší odborné školy Kněžskodvorská v Českých Budějovicích. Tady dle slov Aleny Sedlákové, zástupkyně ředitele školy pro úsek Kněžskodvorská, odmaturovala více než polovina studentů. Letošní maturity tak podle ní příliš úspěšné nebyly. Největší problémy dělala žákům studijních i nástavbových oborů matematika, v menší míře cizí jazyk.

„Sem tam někdo selhal, ale jinak byli studenti připraveni dobře," řekla k maturitám z anglického jazyka Alena Chrastinová s tím, že více potíží měli maturanti s didaktickými texty. Hlavním důvodem podle ní bylo poměrně velké množství dlouhých textů a nedostatek času.

„Některé texty jsou poměrně dlouhé, je třeba se v nich dobře orientovat, studenti na to ale mají málo času, jsou pod tlakem a vystresovaní," vysvětlovala Alena Chrastinová důvody, proč podle ní někteří žáci u maturity nakonec neuspěli.

Stres a málo času, to jsou i podle ředitele Vyšší odborné školy a Střední odborné školy automobilní a technické v Českých Budějovicích Jana Šindeláře hlavní důvody, proč byla pro studenty této školy kamenem úrazu u maturit matematika.

„Příklady je třeba načíst, téměř vždy je tam navíc jeden příklad, který je chyták," řekl k letošním maturitám Jan Šindelář.

Stejné potíže jako jeho studenti měli ale žáci v celém Jihočeském kraji. V letošním roce tady totiž zkoušku z matematiky nezvládla celá třetina středoškoláků. Už za pár let ale čeká všechny středoškoláky s největší pravděpodobností povinná maturita z matematiky. Politici se shodli na tom, že by tomu tak mělo prvně být ve školním roce 2020/2021.

„K všeobecnému vzdělání matematika patří, takže já to vítám. Navíc, ona už v minulosti byla maturita z matematiky povinná," řekl ředitel Gymnázia v Týně nad Vltavou. Opatření podle něj mimo jiné zvýší úroveň gymnázií. „Povinná maturita otevře studentům dveře na technické i humanitní školy. Ti tak budou také moci lépe reagovat na potřeby trhu práce," doplnil Karel Hájek.