„Všechna uvedená místa jsou v tuto chvíli pouhým návrhem, rozhodli jsme se pro ně pro zásadní nevytíženost pobočky,“ upozorňuje tisková mluvčí ČP Dita Václavíková.

Lidé z dotčených obcí ale zuří. Rozhodnutí podniku se jim vůbec nelíbí.

„To zase něco vymysleli. Nevím, nevím, co teď budeme dělat, snad nebudeme muset jezdit s každou složenkou až do Svinů? Jsem hrozně zvědavá, co s tím bude dělat obec a jak se s poštou domluví,“ lamentovala v úterý nad rozhodnutím přímo na poštovní přepážce v Olešnici důchodkyně Jana Trojáková.

Současnou situací je také znechucená první žena obce Ločenice.

„Jsme z toho úplně rozčarovaní a nelíbí se nám to. Proč ruší zrovna nás, kde sem na poštu chodí lidé z pěti obcí a bydlí tu šest set dvacet lidí a poštu v kilometr vzdáleném Svatém Janu, který má tři sta obyvatel, nechají,“ uvedla rozhořčeným hlasem starostka Miluše Kleinová.

Například v Ločenici se bude jednat o budoucnosti pošty ve středu.

„Ale nenecháme si to líbit, budeme za poštu bojovat. Je to hrůza, jak jižní Čechy na všechno doplácejí, na drahou elektriku a teď tohle. To Pražáci zase nezvládli,“ povzdychla si Kleinová.

Obce se bojí ohlášených změn

„To číslo není definitivní a pošty se neruší, budou nahrazeny motorizovaným doručováním,“ reagovala včera na dotaz Deníku tisková mluvčí České pošty, a. s., Dita Václavíková. Plány České pošty na reformu služeb však v postižených obcích budí mnohde značné rozpaky.

Česká pošta chce zrušit ke konci roku řadu svých služeben, hlavně v malých obcích. „Týká se to obcí, kde je tak zvaná jednokoňka, tedy jeden pošťák, a poptávka po službách je téměř minimální,“ obhajuje rozhodnutí pošty Václavíková a dodává, že téměř 4000 obcí už na principu motorizovaného doručování funguje.

„Pošťák bude jezdit v autě, v určitou dobu vždy bude na určitém místě. Zákazníci budou moci přijít a zařídit si korespondenci, koupit známku nebo kolek,“ uklidňuje obavy Václavíková.

Doručovatel má mít pevné stanoviště v obci, má se také hlásit, podobně jako pojízdné prodejny, a navíc má být šance si jeho návštěvu objednat. Složenky, balíky, vše má být k vyřízení jako dosud, jen u dveří automobilu.

„Myslím si, že jde o zvyk, balíky dovážejí, když chci, dám jim dopis, nemusím ho mít ani ofrankovaný a druhý den mi přinesou účtenku,“ popisuje svou zkušenost Ladislav Prener, starosta Čakova, kde byla přepážka zrušena před několika lety. Nejbližší úřad je nyní vzdálený čtyři kilometry. I Prener však vnímá jistá úskalí. „Mění se čas, kdy pošta přijede, je třeba si to hlídat a přece jen bylo lepší, když jsem měl poštu dvacet metrů od obecního úřadu, než když se teď musím časově vázat,“ zmínil Prener.

V nově dotčených obcích plány pošty nadšení nebudí. „Je to skvělý dárek k výročí sedmi set třiceti let obce Komařice,“ poznamenal ironicky k zařazení tamní pošty na seznam ohrožených kronikář Oldřich Tripes. Pošta byla v Komařicích zřízena v roce 1893, předtím putoval dvakrát týdně do Českých Budějovic s poštou posel. Bylo možné vše vyřídit v jeho bytě, teď se na mnoha místech v jižních Čechách bude čekat na poštu pod širým nebem …

Mnohým starším zákazníkům pošty chybí i šance dostat se vůbec do jiné obce.

„Ještě nejsou všechna jednání uzavřena,“ upozornila však Václavíková a dodala, že obce budou mít například šanci k pronájmu pošt.

Seznam navrhovaných míst pro změnu formy obsluhy