Nový nástroj v boji s černými pasažéry mají k dispozici revizoři budějovického dopravního podniku. Začátkem roku dostali nahrávací zařízení, která mají odhalit lživá tvrzení nepoctivých cestujících.

„Jejich smyslem je doložit při případné stížnosti, jak probíhalo jednání revizora při kontrole. Zařízení se používají i v některých jiných městech a zkušenosti jsou pozitivní,“ vysvětluje mluvčí dopravního podniku Radek Filip. Cena diktafonu je do 2000 korun, jejich počet však nechce podnik prozradit. Samotní revizoři nové vybavení vítají, bezpečněji se s ním však prý necítí.

„Diktafon mě neochrání před tím, když mi někdo bude chtít natlouct. Proti bláznům, kteří se chtějí prát nebo utíkat z vozů, to nic nezmůže. Pomůže nám to však odhalit lži, které si na nás černí pasažéři vymýšlejí. Třeba loni se prokázalo, že ani jedno z těchto nařčení se nezakládalo na pravdě,“ popisuje jeden z revizorů. Princip fungování diktafonu je jednoduchý. Pořizuje záznam z celé směny revizora a ten se pak uloží v počítači dopravního podniku.

„Toho, že diktafon revizor zneužije, se neobáváme, protože slouží především jako jeho obrana proti křivému obvinění,“ doplnil Filip.

Někteří cestující novinku vítají. Například Soňa Beránková ze Zavadilky, která je už v důchodu a přivydělává si jako pomocná síla v kuchyni. „Městskou jezdím pořád, nikdy jsem však žádnou agresivní scénu nezažila. Je to asi dobře, že ty vysílačky mají, dělají to většinou mladí kluci a také se potřebují nějak chránit,“ argumentuje 62letá žena.

Podobný názor jako Soňa Beránková má na nové diktafony i dvaašedesátiletý František Tůma z Budějovic, který pracoval v minulosti u dopravního podniku jako řidič. „Z vlastní zkušenosti si myslím, že je to dobře. Byly tam vždycky takové spory, že měl každý svou pravdu, jak revizor, tak černý pasažér. Většinou chyběli svědkové, a tak se to jen velmi těžko dokazovalo,“ zmínil Tůma.

Nemohou se bránit

Podle manažera dopravního podniku Bohumila Matouše se nemohou řidiči ani revizoři útokům ze strany cestujících nijak bránit. Mají sice v kabině k dispozici nouzové tlačítko, díky kterému mohou navázat kontakt s operátorem, ale to nestačí.

„Fenoménem poslední doby je to, že konflikty vyvolávají i lidé, kteří toho nemají zdánlivě zapotřebí. Mají u sebe totiž platný jízdní doklad nebo průkazku,“ poukázal Bohumil Matouš.

Kvůli útokům černých pasažérů skončili loni tři revizoři v pracovní neschopnosti. Rok předtím jich bylo dokonce osm. Podle Matouše však dnes výrazně přibývá slovních útoků.

Mluvčí dopravního podniku Radek Filip k diktafonům dodal, že pokud by revizor záznam sám přerušil a poté opět spustil, lze to zjistit při následném zpracování. U každé nahrávky je totiž uložen přesný čas zahájení a konce záznamu.