Šoféry by měl i prostřednictvím nových značek a světelných tabulí informovat 
o tom, kde se ve městě stala nehoda, kudy se dostat k volnému parkovacímu místu nebo kde jsou silnice kvůli počasí hůře sjízdné.

V sanitkách už podobný systém funguje. Mluvčí Zdravotnické záchranné služby Jihočeského kraje Petra Kafková vysvětlila, že řidiči ambulancí mají k dispozici například data o objízdných trasách. „Jedná se ale o dlouhodobější uzavírky. Pokud by inteligentní systém řízení dopravy aktuálně upozornil na hůře průjezdná místa, našim řidičům by to práci usnadnilo," řekla Petra Kafková.

Podle náměstka českobudějovického primátora Františka Konečného je cílem ITS zajistit šetrný a bezpečný provoz po městě. Zahrnovat má nejen modernizaci křižovatek a přechodů pro chodce, ale třeba i meteosystémy varující před námrazou či digitální tabule informující řidiče jedoucí do Českých Budějovic 
o možných zdrženích. „Aby mohl celý systém fungovat, počítáme i se zřízením dopravního informačního řídicího centra," naznačil František Konečný. 

Nové značky upozorní 
na kolony

Obchvat města, preferenční pruhy pro MHD či zavedení parkovného na Pražském předměstí. To jsou jen některé kroky, jimiž chce českobudějovická radnice přispět k větší plynulosti dopravy v krajském městě.

Nedílnou součástí těchto plánů je i takzvaný inteligentní systém řízení dopravy (ITS), který zahrnuje několik opatření, jež mají řidiče vymanit z nekonečných kolon.

Budějovičtí plánují sérii opatření, která zrychlí jízdu po městě. Vše chtějí stihnout za šest let. Jedním ze stěžejních bodů má být zavedení inteligentních semaforů, které dokážou reagovat na hustotu silničního provozu a odbourat tak stání aut v kolonách. Dalším bodem, který má zlepšit dopravní situaci v Budějovicích, je i naváděcí systém objízdných tras.

„Jsou to brány, které známe třeba z Prahy," popsal náměstek primátora František Konečný jeden z bodů ITS. „Už na příjezdech do města budeme řidiče pomocí těchto bran informovat, jestli je ve městě nějaký problém a případně kde," doplnil.

Počítá se rovněž i se zavedením informativních tabulí, které budou řidiče směřující do města navádět na záchytná parkoviště. Ta by měla do budoucna vzniknout v Jírovcově ulici, Na Dlouhé louce, u sportovní haly, Dynama a v bývalých kasárnách na Žižkově třídě.
Město chce pokračovat rovněž v modernizaci zastávek MHD. Na území jihočeské metropole je nyní 210 zastávek MHD, přičemž 73 z nich je vybaveno digitálními displeji, které cestující informují třeba o zpoždění spojů.

Mluvčí Dopravního podniku města České Budějovice Radek Filip upozornil na to, že tento informační systém umožňuje kromě zobrazení informací o příjezdu nejbližších spojů také akustické vyhlášení těchto údajů pro nevidomé a slabozraké. „Ti mohou hlášení aktivovat speciálním dálkovým ovladačem, případně tlačítkem integrovaným ve slepecké holi," vysvětlil Radek Filip.

Zamezit vjezdu přetíženým vozidlům do města by mělo vysokorychlostní vážení vozidel, které pomocí čidel zabudovaných přímo do vozovky umožní okamžité vážení vozidel bez nutnosti jejich odstavení. Podle předběžných studií by se měla čidla objevit ve směru na Planou, Strážkovice, Ledenice, Lišov, Dasný 
a Chotýčany. „Jedná se o vytipovaná místa, kde se odborníci shodli, že by to mělo význam," doplnil František Konečný.