Nehody v kraji
1. ledna až 31. října 2013
144 střetů s chodci, z toho 36 střetů s dětmi, 6 osob zemřelo, dítě žádné. Těžce zraněných 33, z toho 5 dětí. Lehkých zranění 114, z toho 32 dětí.

1. ledna až 31. října 2012
149 střetů s chodci, z toho 34 s dětmi, 9 osob zemřelo, žádné dítě. Těžce zraněných 27, z toho tři děti. Lehce zraněných 124 osob, z toho 31 dětí.

V pondělí 9. prosince po třinácté hodině zde osobní vůz srazil na přechodu blízko Nerudovy ulice jedenáctiletou dívku. Podle mluvčího jihočeské policie Jiřího Matznera však nelze vyloučit, že na vině je mladá slečna. „Jde o předběžnou vyšetřovací verzi, vše musí potvrdit výslech svědků," vysvětlil.

Jak Deník informovala mluvčí jihočeských záchranářů Petra Kafková, dívka byla převezena do nemocnice na kontrolní rentgen. „Měla velké štěstí, protože utrpěla jen lehké zranění dolní končetiny," řekla Petra Kafková s tím, že děvče nemuselo zůstat v nemocnici.

Podle dopravního experta a krajského koordinátora Besipu ministerstva vnitra Václava Kováře je největším problémem  na Pražské třídě u IGY to, že se jedná o čtyřpruh. „Čím více jízdních pruhů, tím je přechod nebezpečnější," zdůrazňuje Václav Kovář.

Vhodnou ochranou chodců podle něj v takovém případě je vybudování středových ostrůvků. Koordinátor Besipu ale zároveň připomíná, že i chodci mohou nést svůj díl viny, například náhlým vstoupením do vozovky. „Chodec nemá absolutní přednost," varuje.

Na Pražské třídě, která přitahuje nehody chodců jako magnet, ve velké části rozdělovací ostrůvky již existují. Ani ty však podle Václava Kováře nemusí chodce zcela ochránit. „Pokud potom dochází k nehodám, je to za přispění neukázněnosti  účastníků silničního provozu," říká Václav Kovář.

Kritické jsou především chvíle, kdy jeden řidič chce dát přednost chodcům a začne brzdit. „Nejčastější chyba, které se řidiči dopouštějí, je ta, že v pravém jízdním pruhu zastaví, ale v levém jede dál. Nezastavuje, protože chodce nevidí," říká Václav Kovář a upozorňuje, že i v levém pruhu má řidič zastavit.

Další pro chodce nebezpečné místo na Českobudějovicku představuje třeba hlavní ulice v Lišově kvůli tranzitnímu provozu nebo okolí obchodního centra Mercury. Složitá dopravní situace vládne ale i v Čejkovicích nebo na náměstí v Trhových Svinech, také kvůli průjezdu vozidel na hlavních tazích.