VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Před 25 lety vyjely 
do ulic města trolejbusy

České Budějovice – Životní prostředí zajásá. Tak ohodnotila Jihočeská pravda, předchůdce Českobudějovického deníku, 3. května 1991 obnovení trolejbusové dopravy v Českých Budějovicích. Den předtím, tedy přesně před 25 lety, vyjely na linku 14 mezi Vltavou 
a nádražím a na lince 17 mezi Májem a nádražím opět trolejbusy.

2.5.2016 1
SDÍLEJ:

Snímek zachycuje slavnostní zahájení provozu trolejbusové dopravy v Českých Budějovicích na konečné zastávce na sídlišti Vltava 2. května 1991. Foto: Archiv dopravního podniku

V dobovém článku Jihočeské pravdy se psalo: „Téměř po dvaceti letech byla včera trolejbusová doprava obnovena. Ve špičce na konci roku by mělo podle Ing. Tomáše Kohouta (tehdejší ředitel Dopravního podniku – pozn. aut.) jezdit městem 10 trolejbusů. Dá se tedy očekávat, že životnímu prostředí budou slzy postupně osychat."

Někde zřejmě došlo 
k chybě, protože ve skutečnosti měl českobudějovický dopravní podnik k dispozici 15 trolejbusů typu Tr 15 včetně technického zázemí, jak se píše v knize 100 let městské dopravy v Českých Budějovicích. V jihočeské metropoli se jednalo o tzv. třetí trolejbusy. Ty první vyjely na trasu z Pražské od konečné zastávky tramvají u bývalých dělostřeleckých kasáren ke hřbitovu sv. Otýlie už v roce 1909 a bylo to podruhé v českých zemích. Jednalo se však 
o nouzové řešení, protože tramvaje měly původně jezdit až k Otylce. Jenomže C. k. drážní úřad ve Vídni nepovolil křížení jejich kolejí s plzeňskou a pražskou dráhou, tenkrát totiž ještě nestál za Budvarem viadukt. Na trati dlouhé 1,6 kilometru jezdily dva vozy, které byly na začátku I. světové války zrekvírované rakousko-uherskou armádou, a trolejbusy tak skončily.

Podruhé byla trolejbusová doprava obnovena v roce 1948, v provozu byly celkem čtyři linky. Avšak, jak opět tehdy před 25 lety napsala Jihočeská pravda: „Koncem 60. let rozhodla rada městského národního výboru 
o zrušení trolejbusové dopravy. Neomezené množství nafty sovětské se zdálo být samozřejmostí. 24. září 1971 byly trolejbusy oficiálně staženy a životní prostředí zaplakalo."

O několik let později se však ukázalo, že to bylo krátkodobé rozhodnutí. 
V roce 1973 vypukla světová ropná krize a ostatní města v tehdejším Československu, která provozovala trolejbusovou dopravu a chtěla ji rovněž zrušit, s výjimkou Prahy a Děčína, si ji ponechala.
O obnovení trolejbusové dopravy v Českých Budějovicích bylo rozhodnuto 
v roce 1985. Naštěstí padla varianta, že by trolejbusy jezdily až k temelínské elektrárně. Od roku 1987 začala výstavba vozovny. 
O rok později začali dělníci osazovat sloupy a v roce 1989 elektromontéři natahovat první troleje.
JAN ZIEGLER
(Autor je publicista)

Autor: Redakce

2.5.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
V prostorách Městského úřadu v Husinci je k vidění výstava, která provádí životem génia. Otevřeli ji samotní herci Divadla Járy Cimrmana.
50

Půlstoletí českého fiktivního génia přibližuje výstava

Žáci ZŠ Grünwaldova v hledišti Budvar arény při zápase Motoru.

ČEZ Motor zve na své zápasy do Budvar arény také českobudějovické školáky

Hledají šoféra náklaďáku

Dasný - Řidiče nákladního vozidla, jenž se měl podílet na nehodě, hledají policisté.

Dobří holubi se vracejí, dres hokejistů Motoru znovu oblékne Luboš Rob mladší

České Budějovice – Hokejisté ČEZ Motoru posilují. Jejich řady posílí navrátilec Luboš Rob mladší.

DOTYK.CZ

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

/ GALERIE, VIDEO / Tvůrci internetových memů nespí a povolební situaci v Česku pochopitelně nenechali bez povšimnutí. Pozornost si získaly zejména čtyři momenty: vděk Andreje Babiše vyjádřený tvůrci jeho kampaně Marku Prchalovi, prohra Matěje Stropnického v čele Zelených, poměrně vysoký zisk SPD Tomia Okamury - a "nesmrtelný" poslanec Marek Benda.

Zmizel traktor, hledají zloděje

Kvítkovice – Červený zahradní benzinový traktor Simplicity Baron změnil půdu pod nohama. Ze zahrady u novostavby rodinného domu č. 22. zmizel mezi nedělí 15. října od 16 h a 8 h v pondělí 16. října. Zloděj, který vnikl na pozemek, poškodil při tom oplocení. Majitel motorového pomocníka utrpěl škodu vyšší než 80 000 korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT