Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Při blackoutu by Temelínu pomohlo Lipno

Temelín - Hned tři energetické společnosti se zapojily do „blackoutového" cvičení v Jaderné elektrárně Temelín (JETE) ČEZ, ČEPS a E.ON. Vyzkoušely si spolupráci na zajištění elektřiny pro největší českou elektrárnu při rozpadu přenosové soustavy blackoutu. Kritické podle společnosti ČEPS bývají nadcházející zimní měsíce.

9.11.2015
SDÍLEJ:

Do cvičení se zapojily tři desítky odborníků.Foto: JETE

Při cvičení se nasimulovala situace: více než 600 tisíc Jihočechů se náhle ocitá bez elektřiny. V dopravě zavládá chaos, problémy jsou s vytápěním, nefunguje osvětlení. Do potíží se dostává i JETE. Scénář cvičení předpokládal selhání třinácti způsobů elektrického napájení bezpečnostních systémů elektrárny. „Elektrárna je na blackout připravena. Může snížit výkon na minimum a vyrábět elektřinu pouze pro sebe. K dispozici má několik dieselgenerátorů. Aby se do cvičení mohl zapojit i distributor elektřiny a správce přenosové soustavy, bylo nutné i tyto zálohy fiktivně vyřadit," uvedl Marek Sviták, mluvčí JETE Skupiny ČEZ.

Při rozpadu přenosové soustavy by pomoc Temelínu přitekla z vodních elektráren Lipno, Orlík nebo Hněvkovice. V případě lipenské elektrárny stačí deset procent výkonu jednoho ze dvou turbogenerátorů, aby měl Temelín potřebné množství elektřiny pro chlazení reaktoru. Start Lipna je velmi rychlý, pohybuje se mezi dvěma až třemi minutami.

Distribuční společnost E.ON pak vyčleňuje linku speciálně pro Temelín. „Vyčleněná trasa o délce několika desítek kilometrů jde od generátoru vodní elektrárny Lipno přes rozvodnu Dasný do Kočína, odkud by byl Temelín napájen," sdělil mluvčí společnosti E.ON Vladimír Vácha.

Kritická je zima

Podle odborníků není blackout nereálný. Veškeré problémy v síti se díky práci dispečerů a koordinaci se zahraničními partnery obešly v poslední době bez narušení dodávek elektřiny. „Kritické bývají pro českou přenosovou soustavu zimní měsíce, kdy jsme zatíženi tranzitními přetoky z německých větrných elektráren. I proto společnost ČEPS uvede na konci příštího roku v elektrické stanici Hradec u Kadaně do provozu PST transformátory, které zajistí bezpečný provoz naší přenosové soustavy," uvedla Barbora Peterová, mluvčí ČEPS.

V Evropě se letos v březnu bez elektřiny musely obejít téměř tři miliony obyvatel v Amsterdamu. Veškeré lety zrušilo i čtvrté největší evropské letiště Schiphol. Vůbec největší blackout byl před třemi lety v Indii, kdy v závěru července se bez elektřiny ocitlo až 600 milionů obyvatel.

V JETE je několik vzájemně nezávislých záložních zdrojů, které by byly schopné elektricky napájet zařízení důležitá z hlediska jaderné bezpečnosti. Primárně slouží jako zdroj vlastní spotřeby provozovaný generátor, po jeho odstavení vedení 400kV nebo rezervní linka 110kV. K napájení lze využít i sousední blok. Pokud toto není k dispozici, startují dieselgenerátorové stanice. Každý blok má tři, které jsou umístěné v různých objektech. Další dvě stanice jsou společné. Dva pevné a dva mobilní dieselgenerátory přinesly zátěžové testy EU. Při selhání dieselgenerátorů jsou k dispozici baterie. Pomocí nich umí elektrárna zvládnout i „station blackout", tzn. obnovu napájení po ztrátě všech zdrojů. Elektřina by byla dodána vyčleněnou linkou z elektráren Lipno, Hněvkovice nebo Orlík.

Autor: Redakce

9.11.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Dopravní značky. Ilustrační foto.
3

Borek zůstal i po otevření dálnice v dopravní pasti

Ilustrační foto

Napadl dva muže, jednoho zranil

Loď neuplavala. Ukradli ji

Neznašov - Že jsou lidé velmi nenechaví, dokládá i případ zmizelé lodě.

Vyšší Brod zažil léto, ve středu rozhodnou o teplotě mlhy

Jižní Čechy - Úterý na Hedviku (Svatá Hedvika pole zamyká a medu do řepy zamíchá) opět přepisovalo teplotní rekordy.

V Litvínovicích bude Dýňobraní

Litvínovice - Děti i dospělí se v sobotu 21. října od devíti budou chlubit svými výtvory z dýní.

Organizování dopravy JHMD převzala železniční správa

Jindřichův Hradec – Dva miliony korun ročně. Taková je částka, kterou společnost Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) začne ročně platit Správě železniční dopravní cesty (SŽDC).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení