Před třinácti lety měl Rudolf Štěpánek z Hluboké nad Vltavou doma vody až po okna. Bydlí totiž v místní části Podskalí, kde povodně v roce 2002 zanechaly největší spoušť. Situace už by se neměla opakovat díky mobilním protipovodňovým stěnám, které v pátek Hlubočtí zkušebně usadili v místním přístavišti. To se lodím otevře 1. května.

„Protipovodňová stěna je tady proto, aby nenatekla voda přes přístav do náhonu," vysvětloval Eduard Stach, spolumajitel hlubocké vodní elektrárny. „Val kolem náhonu totiž není tak vysoký jako ten kolem řeky, takže kdyby bylo vody v náhonu víc, vyplaví místní části Podskalí i Hamry," vysvětlil.

Zkušební zasazení dvou protipovodňových stěn zabralo technikům necelou hodinku. Potřeba k tomu byl padesátitunový jeřáb i obrovská soustředěnost. To aby desky zajely do připravených drážek. Podle Eduarda Stacha by stěna měla zastavit až stoletou vodu.

Starosta Hluboké Tomáš Jirsa zmínil, že nová bariéra ochrání nejen obytné domy ve městě, ale také tenisové kurty a další sportoviště, která se nacházejí v blízkosti řeky. „Nyní už by před vodou měla být v bezpečí celá Hluboká," shrnul Tomáš Jirsa.

Rudolf Štěpánek z Podskalí věří, že se starostova slova naplní. „Pořád záleží na tom, kolik vody v řece poteče. Kdyby znovu přišla povodeň jako v roce 2002, nezachránilo by nás asi nic."

Do přístavu na Hluboké se vejde 74 lodí

V Orlíku nasednout do lodi, za pár hodin zakotvit v Hluboké, dát si dobrou večeři a druhý den zase pokračovat dál. Tak už to do dvou let může vypadat na Vltavě. Dalším důležitým počinem k uskutečnění tohoto snu bude otevření hlubockého sportovního přístaviště. Plánuje se na 1. května.

„Už je prodáno třicet míst," řekl starosta Hluboké nad Vltavou Tomáš Jirsa. Vejít se sem může až 74 lodí. Každý, kdo by chtěl v Hluboké zakotvit, musí jen vyplnit rezervační smlouvu. „Tu spolu s ceníkem najdou zájemci na stránkách Ředitelství vodních cest České republiky," upřesnil Roman Tlustý ze správy přístavišť Ředitelství vodních cest.

Zájemci budou mít možnost zakotvit pod hlubockým zámkem na různě dlouhou dobu. „Přístav nabízí pro majitele lodí stání jen na pár hodin. Pokud je to doba kratší než čtyři hodiny, výletníci nic nezaplatí. Další možností je krátkodobé stání na jeden den, střednědobé stání na měsíc a také dlouhodobé stání, které je na celou sezonu," přiblížil možnosti přístavu Roman Tlustý.

Názory hlubockých obyvatel na tuto novou atrakci se různí. Jedni míní, že je přístav zbytečný a že jde o vyhozené peníze, druhým se moderní kotviště líbí a věří, že přitáhne turisty.

„Já jsem přesvědčený, že se díky přístavu turistický ruch oživí, přispějí k tomu i cyklistické stezky, které se ve městě staví," uvedl jeden z hlubockých obyvatel Rudolf Štěpánek s tím, že se na Vltavě bude jezdit jako za časů Vojtěcha Lanny.

Ve větší příliv lidí z jiných měst věří také Miroslav Dvořák, který v Hluboké nad Vltavou provozuje Sportcentrum Dvořák. „Doufám, že to turismu pomůže," řekl. „Uvidíme, svůj vliv tady samozřejmě má i počasí," doplnil.

Stavba za téměř 200 milionů má i své odpůrce. „Je v tom hromada peněz a jen málokdo z nás si to bude moci dovolit," argumentoval Jiří Štabrňák z nedalekého Purkarce. I tam výletní lodě z Hluboké nad Vltavou jezdí. „Ničí se řeka, jezy, které tu byly desítky let, se bourají, hrabou se koryta a ryby tak ztrácí svoji domovinu v přirozeném prostředí," dodal.

Autor: Klára Skálová