Odborníci z BESIPu kolaře upozorňují, že nejen dětští cyklisté by měli mít při jízdě na hlavě helmu. Testy totiž ukazují, že cyklisté, kteří nosí přilby, podstupují devatenáctkrát menší riziko úmrtí.

„Pokud by každý cyklista používal přilbu, riziko poranění hlavy by se snížilo o pěta〜osmdesát procent a riziko poranění mozku pak až o osmdesát osm procent,“ apeluje BESIP na cyklisty. „Je nutné si uvědomit, že podle odborné literatury koncentrovaný úder do hlavy dokáže usmrtit dospělého člověka již při rychlosti jedenáct kilometrů v hodině! Dítě samozřejmě při nižší rychlosti,“ upozorňuje odborník Karel Pospíšil z BESIPu.

Cyklistická přilba musí být lehká, aby nezatěžovala krk. Dětská helma by pak neměla vážit více než 200 gramů. Určitě musí mít cyklopřilba větrací otvory, jinak by se hlava mohla v letních vedrech i přehřát.

I když se to nezdá, kousek tvrzeného polystyrenu umí život zachránit.

„Helma rozloží úder, který jinak zasáhne lebku a mozek při srážce. Cyklistické přilby tedy tlumí sílu při nárazu na překážku a rozdělují výstupní energii na větší plochu. Proto každá přilba, která už prošla nárazem, by měla být vyměněna a ne použita opětovně,“ doplnil Pospíšil.

Samotní cyklisté už význam přileb začínají chápat, což je vidět i v cyklistických obchodech. Kromě dětí, které musejí helmy nosit do osmnácti let povinně, si na ně zvykají i dospělí kolaři.

„Když jedu na kole někam dál, anebo do práce přes město, tak si helmu beru vždy. Už se z toho stává taková samozřejmost, jako když sednu do auta a hned rozsvítím a zapnu si pás,“ podotýká pětadvacetiletá sekretářka Olina Habrtová. „Ale pořád mě zaráží, že stále jezdí dost dětí bez helem. Já být rodičem, tak své dítě na kolo bez přilby rozhodně nikam nepustím,“ dodává Habrtová.