První pomyslnou vlaštovkou bylo před pěti lety otevření Lannovy loděnice v Českých Budějovicích, následovalo zahájení provozu přístaviště v Českém Vrbném či v Hluboké nad Vltavou. Výstavbu sítě veřejných přístavišť na řece Vltavě završilo v těchto dnech otevření zázemí pro lodě v Purkarci.

„Vodní cesta bez přístavů a přístavišť je jako železnice bez nádraží a zastávek. Jsem rád, že můžeme završit několikaletý program budování přístavišť na nové jihočeské vodní cestě a kvalitou se tak přibližujeme evropským řekám a kanálům, na které mnoho Čechů jezdí na dovolenou," řekl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest České republiky, které je zároveň i investorem.

Přístaviště za necelých 22 milionů korun se v Purkarci začalo stavět v lednu letošního roku, kdy se při snížení hladiny přehrady do skály ukotvily masivní sloupy. V průběhu letních měsíců odborníci následně zkompletovali padesátimetrové molo, které je rovněž přizpůsobené pro handicapované osoby.

„Purkarec je historická vorařská obec a dnes se opět stává střediskem plavby," těšil se z nového přístaviště starosta Hluboké nad Vltavou Tomáš Jirsa. Tiskový mluvčí Ředitelství vodních cest České republiky Jan Bukovský v souvislosti s tím poukázal také na zvyšující zájem veřejnosti o lodní dopravu.

„Podle statistik Povodí Vltavy stoupl pohyb lodí plavících se přes plavební komoru Hluboká oproti loňskému roku o 70 procent, na plavební komoře České Vrbné to bylo o 25 procent," uvedl Jan Bukovský s tím, že v letošním roce přes tyto plavební komory proplulo celkem 650 lodí. „Velmi potěšitelný je nárůst zejména malých plavidel, hausbótů. Vltava tak ukazuje, že má co nabídnout," doplnil tiskový mluvčí Ředitelství vodních cest České republiky, které už teď připravuje na příští rok další novinky.

V Hluboké nad Vltavou by měla vyrůst nová provozní budova se zázemím, přístav v Českém Vrbném by měl v příštím roce pro změnu doplnit jeřáb na vytahování plavidel o hmotnosti deseti tun a tankovací stanice na naftu a benzin.

„V současné době se dokončuje výběrové řízení na modernizaci rejd plavební komory Kořensko, která je na cestě z Týna nad Vltavou směrem na Orlík," prozradil plány do budoucna Jan Bukovský.

„Zde už od jejího dokončení v 90. letech chybí bezpečné stání lodí pro vyčkávání na proplavování plavební komorou, které musí zůstávat uprostřed řeky na motorech. Příští rok se tady tak dočkají nejen rozšířeného vjezdu k plavební komoře, ale také bezpečných úvazných prvků na ocelovém mole a nábřežní zdi," dodal na závěr.