Od prvního sprna totiž O2 změnila systém účtování za přístup na internet, který je při používání služby datových jízdenek D–zone nezbytný. Nově se neplatí za objem dat, ale paušálně za čas strávený na internetu. Cena činí dvacet korun za každých deset minut připojení.
Pro službu D–zone má tato změna katastrofální následky. Její princip totiž spočívá v tom, že zákazník si na svůj mobil uloží určité množství peněz, z nichž se pak strhává cena zakoupených lístků.
Pokud si tedy koupíte v průběhu dne tři jízdenky, budete kromě jízdného pokaždé platit dvacet korun za připojení k internetu, kde se váš požadavek zpracovává. To se ostatně týká i platby za parkování přes mobil.
„Nový způsob účtování společnosti O2 v podstatě úplně smazal výhodu služby, která nyní může ve skutečnosti prodražit jízdenku z deseti na třicet korun,“ vysvětluje komplikovanou situaci náměstkyně primátora Ivana Popelová. Souhlasí s ní i dvaadvacetiletý Jakub Rybár, který MHD používá každý den: „Takovýmto zdražením se ztrácí celý efekt služby, každý si radši koupí levnější lístek v automatu nebo u řidiče,“ myslí si Rybár. Změna účtování se ovšem týká jen zákazníků O2. Vliv nemá ani na takzvané jednorázové SMS jízdné, které se kupují pouhým posláním SMS.
Společnost O2 však odmítá, že by své služby jakkoliv zdražovala. „Jde jen o změnu účtovacího systému, který byl pro zákazníky nepřehledný,“ brání se tisková mluvčí společnosti Blanka Vokounová.
Radnice rozhodně nechce házet flintu do žita
I přes nepříjemnou situaci ohledně platby za datové jízdenky město projekt elektronického jízdného nehodlá odepisovat.
„Dosavadní výsledky jsou sice trošku slabší, než byla naše očekávání, přesto ale chceme myšlenku jízdenek přes mobil stále podporovat,“ uvedla náměstkyně primátora Ivana Popelová. „Flintu do žita rozhodně neházíme.“ upozorňuje a dodává, že město chystá na podzim kampaň, která by měla v občanech probudit zájem o placení jízdného elektronicky.
Problémové tarify za připojení se totiž týkají jen zákazníků O2, nikoliv operátorů T–Mobile či Vodafone. O2 přikročila k změnám v účtování kvůli přehlednosti cen připojení k internetu.
„Dříve zákazník platil za objem dat, které stahoval, což bylo ale nepřehledné, protože se dost těžko odhaduje, jak velké jsou stahované stránky a kolik se za jejich prohlížení platí.“ vysvětluje mluvčí O2 Blanka Vokounová a dodává, že změna není namířena proti uživatelům datových jízdenek.
Samotný dopravní podnik v těchto dnech zatím vyčkává, kam se posunou debaty radnice a mobilního operátora. „Určitě se dopravní podnik vynasnaží s operátorem vyjednávat. Ale nedáváme si přílišné naděje a také se obáváme, že jednání pro nás a naše cestující nedopadnou příznivě,“ uvedla ve čtvrtek za dopravní podnik Ivana Štěpková, vedoucí obchodu a marketingu s tím, že další kroky v oblasti placení jízdného přes mobil je v tuto chvíli opravdu těžké předvídat.
Václav Rameš