Fontánka i stromy by se hodily do Kanovnické ulice před českobudějovickou katedrálu sv. Mikuláše, až odtud zmizí zaparkovaná i projíždějící auta. V reakci na záměr města zřídit ve frekventované ulici pěší zónu to řekl českobudějovický architekt Jaromír Kročák, jenž připravil nedávno realizovaný projekt celkové rekonstrukce katedrály.

„Nabízí se zklidnit toto prostranství a vysázet zde stromy, umístit lavičky, možná i fontánku s pítkem," naznačil Jaromír Kročák, jenž zároveň apeloval na to, aby v budoucí pěší zóně opravdu měli chodci přednost před auty. „Jednu pěší zónu už ve městě máme, ale je opravdu pěší?"

Náměstek primátora pro dopravu František Konečný zmínil, že vizi vzniku pěší zóny ještě koaliční zastupitelé projednají v příštích týdnech v rámci diskuse o všech chystaných dopravních změnách na území města.

Rovněž českobudějovický biskup Vlastimil Kročil zdůraznil, že o záměru se povedou další jednání. „V této věci nebude záležet jenom na mém osobním názoru, ale také na odborném vyjádření patřičných resortů Českobudějovického biskupství a v neposlední řadě i Děkanství u sv. Mikuláše, které je vlastníkem pozemku kolem katedrály," doplnil Vlastimil Kročil.

Většině oslovených lidí procházejících Kanovnickou ulicí by se tady pěší zóna zamlouvala. „Jsem pro, tolik aut, aby to nějak ochromilo provoz ve městě, tu není. A chodcům opatření pomůže," řekl Vlastimil Nagy z Budějovic.

OČIMA ODBORNÍKA: Lepší stromy než autaZklidnění města, zklidnění dopravy, zklidnění ulice, zklidnění myšlenek, zklidnění duše…
Ještě než bude dokončen výzkum a následně bude do praxe uvedena teleportace a auta zmizí z našeho života, je potřeba zamýšlet se nad alespoň částečným útlumem agresivního civilizačního ataku na podstatu lidského života zbavovat se stresu, hluku, prachu a všeobecného vnějšího a vnitřního nepořádku.
Kanovnická ulice se přímo nabízí ke zklidněné uličce vyústěné do příjemného prostranství před katedrálou se stromy, posezením, možná i s fontánkou a pítkem, kde si neodřeme uši.
Určitě bych přivítal, kdyby se ze sv. Mikuláše vycházelo bočním vstupem, který jsme při rekonstrukci katedrály koncipovali jako přístup do interiéru pro vozíčkáře, do zelené oázy, a ne mezi parkující vozidla.
Pěší zóna by ovšem měla být pro chodce s výjimkou časově diferencovaného zájezdu pro zásobování, údržbu městského prostoru a pro svatby. Jednu pěší zónu již ve městě máme, ale je opravdu pěší?
JAROMÍR KROČÁK, českobudějovický architekt