Nárůst počtu automobilů, podle některých průzkumů jsou v počtu aut na obyvatele Č. Budějovice hned za Prahou, i zvyšující se tranzit, komplikují situaci. V poslední době zaznívají i obavy, aby část lidí, kteří používají městskou hromadnou dopravu, po jejím zdražení nenasedla raději do automobilů.

Naopak výhodou MHD by se mohly stát dlouho slibované preferenční pruhy, vyhrazené pouze autobusům a trolejbusům. V souvislosti se změnou ceny jízdného v městské hromadné dopravě (MHD) se znovu začalo hovořit o jejich zavedení, aby se vyšší cena jízdenek kompenzovala například rychlejším přesunem po městě.


„Preferenční pruhy jsou připraveny projekčně, tak aby mohla vzniknout páteřní linka z Rudolfovské za viaduktem přes centrum a Husovu třídu na sídliště Šumava. Projekt vyžaduje v podstatě jen technická opatření ve smyslu organizace dopravy, změnu vodorovného a svislého dopravního značení. Problém je, že celou trasu narušují místa, kde preferenční pruh nelze zavést,“ reagoval na dotaz Deníku primátor juraj Thoma. Každé takové zhuštění v některém z míst na trase znamená podle Thomy opětovné zdržení dopravy.


„Možná se ukazuje, že ve městě nemá cenu budovat preferenční pruhy pro MHD, pakliže to nebudou ucelené trasy. Nejsme-li schopni zrealizovat najednou projekt celé páteřní linky, tak to je důvod, proč váháme, aby se preferenční pruhy v jednotlivých izolovaných úsecích zřizovaly,“ uvedl Thoma. Místa narušující souvislý preferenční pruh na zvolené trase jsou například u viaduktu, od Polikliny Sever na Mariánské náměstí a také Dlouhý most.
V Rudolfovské třídě za viaduktem by se mohlo zdát, že v úseku od Madety po křižovatku s Dobrovodskou je případný preferenční pruh nejméně problémová stavba, neboť tam za preferenční pruh lze využít odstavný pruh, kde parkují auta. Ale i tady existují podle radnice komplikace.


Důvod, proč se k nové organizaci dopravy doposud nepřistoupilo je podle primátora ten, že přece jenom větší zátěž než v tomto úseku, je směrem k viaduktu z Dobrovodské. V případě, že by se tento projekt realizoval, znamenalo by to automaticky zhoršení situace pro výjezdy MHD ve směru ze Suchého Vrbného, což by při dnešní kritické situaci nebylo ideální.


Pak měl preferenční pruh pokračovat Rudolfovskou k Sadům, kde preferenční pruh existuje z křižovatky s Rudolfovskou až po polikliniku Sever, Od polikliniky Sever potom měla být doprava svedena do jednoho pruhu a až od Mariánských kasáren Husovou ulicí k Dlouhému mostu měl být vytvořen další preferenční pruh, opět z odstavného pruhu pro pakování.


„Ovšem dalším tenkým místem je Dlouhý most, který má menší počet jízdních pruhů, než komunikace před ním a za ním, což mě přijde naprosto nepochopitelné,“ zmínil s odkazem na nedávnou rekonstrukci mostu Thoma. Posteskl si také, že ani chodníky po stranách mostu nejsou dost široké a s dostatečně vysokým zábradlím, aby zde bylo možné vést oficiálně cyklostezku.


Preferenční pruh od Dlouhého mostu by měl pokračovat Husovou třídou a ulicí Oskara Nedbala. V té byl dokonce již preferenční pruh zaveden ve směru do města včetně samostatné světelné signalizace pro MHD .


„Velmi radikálně se tam zkrátily čekací lhůty, je to samozřejmě vyváženo tím, že se naopak prodloužily čekací lhůty individuální dopravy, ale to je prostě doprovodný jev preference MHD,“ doplnil primátor Thoma.