Patnáctého září se na českobudějovické náplavce uskuteční 1. ročník Mistrovství České republiky v cestářském rodeu.

Králem by se přitom mohl klidně stát i Petr Benda z českobudějovického závodu Správy a údržby silnic Jihočeského kraje, která je pořadatelem akce. Ten měl v krajském kole druhý nejrychlejší čas, čímž si vysloužil postup právě do celorepublikového kola. Nastoupil 1. prosince 2017. V sobotu se s dalšími pokusí prokázat zručnost při překonávaní sedmi cestářských nástrah.

ČAS I PRECIZNOST
„Soutěž je o tom, jak dokonale jsme schopni ovládat nastrojené auto i s radlicemi,“ vysvětloval Petr Benda z Trhových Svinů s tím, že je zhruba na třísetmetrové trati čeká sedm úkolů. „Při jednom úkolu musíme například nacouvat do garáže, při jiném zase projet mezi sudy, aniž bychom se jich dotkli, máme tam takzvanou šikanu, tedy prudkou dvojitou zatáčku,“ přiblížil některé disciplíny. Důležité je přitom dle jeho slov nejen jak, ale také za jak dlouho. Hodnotí se totiž čas a počet chyb. Dá se potom na takovou soutěž natrénovat?

PŘIJÍT A ZÚČASTNIT SE
„Trénuje se v průběhu celého roku. Zima vám dá tolik překážek, překonat musíte tolik nástrah,“ říká Petr Benda, který je v podstatě takovým benjamínkem firmy. První rok v nové práci si odbude 1. prosince. „V sobotu ale bude možnost si trasu před samotným závodem projet,“ dodal. Na otázku, jaké jsou cíle, pak odpověděl. „Cíle nejsou žádné. Prostě přijdu, zkusím to a uvidím,“ smál se.
Tři nejrychlejší ze sobotního závodu se nominují do mezinárodní cestářské soutěže. Té se vedle českých reprezentantů zúčastní také ti nejlepší ze Slovenska, Polska a Maďarska. Konat se bude 6. října na Masarykově okruhu v Brně.

A co jej vedlo k tomu, že se z něj stal silničář? „Chtěl jsem změnu. Přeci jen si člověk za život něco zkusil, a tak jsem chtěl mít v životě nějakou jistotu. Tahle práce je podle mě prospěšná. V zimě se díky nám dostanou lidé do práce, teď v létě opravujeme silnice, aby byly bezpečnější a cestování komfortnější, naposledy jak byly prudké deště, tak jsme jezdili čistit vpustě a kanály. Za člověkem je něco vidět, něco za sebou nechává,“ uzavřel Petr Benda povídání.


Infobox: Harmonogram akce
První ročník Mistrovství České republiky v cestářském rodeu se na českobudějovické náplavce uskuteční 15. září, a to od 10 do 16 hodin. Vedle dovednostní soutěže řidičů správců silnic tu bude svou činnost prezentovat Správa a údržba silnic Jihočeského kraje, která zde předvede svou techniku, představí se také Integrovaný záchranný systém Jihočeského kraje. Pro děti bude přichystaný bohatý doprovodný program, například skákací hrad, dílničky, malování na obličej a řada soutěží.



Rozhovor:

Do terénu vyjíždí kolem sto osmdesáti vozidel
České Budějovice – Oficiálně zima začíná za 105 dnů, poprat se s nepříznivým počasím musí ale silničáři mnohem dřív. O tom, jak jsou ti jihočeští na letošní zimu připraveni, jsme si povídali s Janem Štíchou, ředitelem Správy a údržby silnic Jihočeského kraje.

Zima se pomalu blíží, v jaké fázi jsou přípravy na zimu?
Teď je to období, kdy přípravy vrcholí. Jsou zpracované plány zimní údržby, jsou vysoutěžené firmy na dodávky posypových materiálů, které se v tuto chvíli začínají navážet. Technika je zatím přestavěná na léto, z celé řady aut se totiž sundává zimní sypací nástavba, aby se auto mohlo používat celoročně. Na zimu se budou přestavovat v říjnu. Máme i nějakou novou techniku, takže připraveni jsme.

Jaká byla loňská zima z pohledu cestářů?
Zima 2017/2018 byla z pohledu běžného uživatele komunikací vnímána jako mírná, z našeho pohledu byla však jen lehce podprůměrná. Byť vypadala, že se nic neděje, specifická byla v tom, že se střídaly mrazové teploty přes noc s oblevami přes den, takže se dost často vyjíždělo na údržbu silnic mezi třetí a čtvrtou hodinou ráno.

Co se týče finančních nákladů, dlouhodobý průměr posledních 12 let se pohybuje kolem 250 milionů korun. Za zmíněné období byla zima, která stála 330 milionů, byla však i zima, která stála 150 milionů, čili interval mezi mezními hodnotami je velmi široký. Loňská zima byla zhruba 15 milionů pod zmíněným dlouhodobým průměrem.

Jak to v zimě funguje s odklízením sněhu a kolik aut máte ve vozovém parku?
Celý kraj je rozdělený na trasy, které jsou podle své náročnosti a vzdálenosti nakládek o délce asi 30 až 40 kilometrů. Tras je 178. Správa a údržba silnic Jihočeského kraje je rozdělená na sedm závodů, každý závod má dvě až tři střediska. Aut máme 190, z toho 12 aut je záložních, která se využívají při poruchách techniky. V terénu je v zimních měsících při plném nasazení všech 178 vozidel.