Nová vozovna se zatím od prosince roku 1987 stavěla za veterinární nemocnicí. Na snímku z roku 1990 je zachycen první z „třetích“ trolejbusů a prostor, kde krátce poté parkovalo 13 třetích trolejbusů.

Trolejbus se ve vozovně objevil v sobotu ráno dne 9. 6. 1990. První zkušební jízdy třetích trolejbusů se uskutečnily 15. 1. 1991, kdy mezi sídlištěm Vltava a sídlištěm Máj jezdily čtyři trolejbusy. Úplně první trolejbus se z jízdy nějak dlouho nevracel. Vedení podniku, technici a úředníci na něj čekali a měli obavy „jestli se mu něco nestalo“. Ale vrátil se v pořádku, jen se zdržel v ulicích.

Ve městě jezdily trolejbusy již v letech 1909 až 1914. Byly jen dva a měly trasu od železniční zastávky Staré město ke hřbitovu sv. Otýlie. Když se míjely, musely přehazovat kladky. Trolejové vedení bylo jednostopé – dvouvodičové. Po vodičích jezdil současně s trolejbusem sběrací vozíček. Parkovaly ve vozovně tramvají a na Pražskou je napřed přepravovaly koně od Ferusů, později tramvaje na zvláštním podvozku.

Po vypuknutí 1. světové války byl provoz zrušen, měděné vodiče i oba trolejbusy byly použity pro válečné účely. Jeden vůz skončil až někde v Haliči. Tyto trolejbusy 1909 – 1914, které vypadaly více jako elektrobusy, se označují jako „první“ českobudějovické trolejbusy.

„Druhé“ českobudějovické trolejbusy jezdily ve městě v letech 1948 až 1971. Žádost o povolení přestavby městské pouliční dráhy podalo město dne 19. 12. 1946. V žádosti napsané ve slušném dobovém duchu bylo uvedeno: „Žádáme Ministerstvo dopravy – generální inspekci malodrah v Praze o laskavý souhlas k přestavbě tramvajového provozu na provoz trolejbusový, a to postupně v letech 1947 a 1948“.

Nebyla to úplně nová iniciativa zrušit tramvaje. Tramvaje se nelíbily radnici už v roce 1938. Přispělo k tomu také to, že majiteli tramvajového provozu Jihočeským elektrárnám se nechtělo do tramvají investovat.

Práce na „druhých“ trolejbusových tratí byly zahájeny na začátku roku 1947 a dne 28. 10. 1948 byl slavnostně zahájen provoz na lince do Čtyř Dvorů u hlavní pošty na Stalinově náměstí. (Kolem roku 1930 uvažovala radnice zavést do Čtyř Dvorů tramvaj.) Do Rudolfova jel první trolejbus dne 6. 8. 1949.

Poslední „druhý“ trolejbus jel ve městě dne 24. 9. 1971. Byl slavnostně vyzdoben, ale že by to byla nějaká sláva, se říci nedá. Tehdy byla velmi levná nafta, troleje potřebovaly nutně údržbu, takže radnice snadno razila, že nejlevnější městskou dopravou jsou autobusy, což byla pravda. Situace se však změnila na konci 70. let 20. století, kdy cena nafty rychle narostla (uvádí se nárůst až na patnáctinásobek).

Město zadalo v roce 1981 Dopravoprojektu Brno studii řešení dopravy v Českých Budějovicích s důrazem na trolejbusovou dopravu.

Studie počítala původně i se zavedením trolejbusů na staveniště jaderné elektrárny u Temelína (JETE). Následně v roce 1985 vyhodnotil Pragoprojekt Praha jako optimální variantu zavedení trolejbusů ve městě a na JETE použít autobusy ČSAD.

Práce na „třetích“ českobudějovických trolejbusech byly zahájeny v roce 1987, sloupy se osazovaly v roce 1988, troleje se natahovaly v roce 1989, první trolejbus byl přivezen v roce 1990 a dne 2. 5. 1991 byl zahájen pravidelný provoz na linkách 14 a 17 z nádraží na sídliště Máj a Vltava.

Jeden bílý trolejbus sice jezdil až na Hlubokou, kam troleje nevedou, ale to se pouze zkoušel prototyp trolejbusu, který měl druhotné napájení z dieselagregátu.

Máte doma staré záběry Českých Budějovic a chcete je zveřejnit v tomto seriálu? Není nic jednoduššího. Kontaktujte nás a přijďte do redakce. Vaší pamětihodností se následně potěší čtenáři sobotního seriálu Putování městem. Příště se vydáme do Českobudějovické strojírny.

Jan Schinko