Po nedávných tahanicích, jestli městští strážníci mohou či nemohou měřit řidičům rychlost, sněmovna rozhodla. Mohou.


A z tohoto důvodu se českobudějovická radnice nevzdává nápadu, že by na několika frekventovaných křižovatkách motoristy hlídaly stacionární radary.
„Náš záměr trvá a díky rozhodnutí poslanců neztratil smysl. Smlouva s firmou, jež vyšla ze standardního výběrového řízení, je připravena, ale ještě není podepsána,“ popisuje současný stav primátor Českých Budějovic Juraj Thoma.


„Z vlastního podnětu totiž výběrové řízení přezkoumává Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a my musíme vyčkat jeho rozhodnutí. Pokud bude souhlasné, můžeme začít radary instalovat,“ dodává první muž krajské metropole. S tou instalací to ale nebude zase tak horké, protože Úřad pro ochranu hospodářské soutěže má podle zákona lhůtu na rozhodnutí až šest měsíců.


Zatímco v Českých Budějovicích jsou za rozhodnutí Poslanecké sněmovny rádi, starosta Týna nad Vltavou přesně naopak.


Vítězství? Ne!


„Pokud by nám měla nařizovat kde měřit státní policie, tak to považuji za velký nesmysl. Proč by nám policie měla něco nařizovat? Je to významné omezení výkonů samosprávy,“ zlobí se Karel Hájek. „Nejsem s tím spokojen, není to žádné vítězství. Na〜opak, pravomoce by se měly co nejvíce decentralizovat. A kdyby městská policie už vůbec nemohla měřit, to už by byl úplný nesmysl. Samosprávy by už pak neměly žádnou moc, jak postihovat rychlé řidiče,“ míní Hájek.


Řada samotných šoférů ale měření rychlosti městskými strážníky spíše vítá. „Přestože jsem aktivní řidič, s tímto opatřením souhlasím. Podle mě je třeba tvrdě zakročit proti pirátům, obzvlášť ve městě, kde jsou ohroženi i chodci. Je ovšem důležité, jak budou informace vyhodnocovány a zda jejich obsluha nebude nákladná a obtížná,“ řekl k problematice třicetiletý Rosťa Dlouhý. „Principiálně však souhlasím s tímto zabezpečením, které má řidiče od rychlé jízdy odrazovat. Je to lepší, než následně viníky a vrahy trestat,“ dodal.


Budějovický primátor také vidí v radarech, které mohou zůstat v rukou strážníků, spíše pozitiva. „Pokud naše městská policie rychlost měří, je to výhradně u škol, přechodů, zařízení sociální péče. Hlavní je přitom preventivní efekt. Vždyť v loňském roce uložili strážníci pouze sto čtyřicet dva pokut za překročení dovolené rychlosti,“ uzavírá Thoma.