Jenže potíž je v tom, že České Budějovice a Trhové Sviny už radar za nemalé peníze koupili. Pokud by opravdu návrh prošel, může například radar akorát tak měřit rychlost jen pro srandu králíkům.

Nechápeme proč?

„Udělalo nám to samozřejmě čáru přes rozpočet. Uvidíme, jak ta věc se bude rozvíjet dál. Radar se nám opravdu vyplatil, používáme ho spíše jako prevenci, aby řidiči ve městě i okolí dodržovali předpisy. Teď však bohužel musíme čekat,“ podotkl smutně k zákazu poslanců starosta Trhových Svinů Radislav Bušek.

Ještě dál jde v kritice jeho kolega z Týna nad Vltavou karel Hájek.

„Pro nás je to hodně špatná zpráva, protože jsem také chtěli koupit mobilní radar pro naše strážníky s automobilem. A také proto, že státní policie absolutně nestíhá řešit tyto věci, takže pro obce tady byla šance, jak měřit rychlost a pohlídat tak děti a obyvatele,“ říká Hájek zvýšeným hlasem. „Jsem u toho rozhodnutí velice rozčarovaný, je to pěkná rána pod pás a nesmysl. Nevím, proč by městská policie nemohla v obci měřit řidičům rychlost,“ krčí rameny první muž Týna nad Vltavou.

„Já si hlavně myslím, že měšťáci by se vůbec na silnici motat neměli. Parkování a hlídání dětí na přechodech ještě uznávám, ale měřit, to je kravina. Mají hlídat pořádek a klidný chod města,“ myslí si na druhou stranu profesionální řidič Michal Hojda.

Dostanou rozum?

Přímo v krajské metropoli má věc ale ještě jeden háček. Tím jsou pevné radary, které chtěla radnice rozmístit po křižovatkách a které měla spravovat právě městská policie.

„Poslanci neměli všech pět pohromadě. Je to silné tvrzení, ale nemohu si pomoci. I když Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který se tím v současnosti zabývá, schválí, že si obce mohou stacionární radary pořídit, bude nám to k ničemu,“ rozčílil se včera primátor Českých Budějovic Juraj Thoma.

„Rozhodnutí poslanců je nesmyslné také proto, že vládní koncepce zvyšování bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích naopak obcím ukládá povinnost pomoci mobilních zařízení a kamer zajistit měření rychlosti v obcích. A tím výkonným orgánem má být městská policie,“ doplnil Thoma. „Věřím, že Senát, který se tím bude ještě zabývat, vrátí úpravu zákona zpět do sněmovny a že poslanci mezitím dostanou rozum a svůj postoj napodruhé přehodnotí,“ uzavřel.

Zastánci navrhované změny ale tvrdí, že strážníci výběrem pokut za rychlost obohacují městské kasy.