Ve hře je nově i návrh o třetinu levnější stavby jednoduché silnice bez chodníků, obrubníků, cyklostezky či osvětlení. I o této variantě bude dnes jednat rada města. Kritický stav uzoučké silnice a velký provoz na ní trápí místní obyvatele už od roku 2000, kdy začali psát první petice. Podle Danuše Humlové, která tu žije v rodinném domku, se situace v takzvaném krčku rok od roku zhoršuje, v posledních týdnech se tu navíc zvýšil provoz kvůli uzavřenému viaduktu na Rudolfovské. „Byli bychom nesmírně šťastni, kdyby se situace konečně vyřešila. Z našeho hlediska by bylo lepší, kdyby se postavila nová zkratka i v té lacinější variantě," říká Danuše Humlová.

Jámy na silnici nutí řidiče najíždět více na zahrady a pozemky obyvatel, silnice je velmi nebezpečná pro chodce a zejména zdejší děti, které tudy chodí do školy. Místním už dochází trpělivost. „Jsme pro jakoukoli variantu, která by umožnila tuhle silnici zavřít," dodala Danuše Humlová. Nová silnice ale mezi všemi radními podporu nemá. „Pokud máme Zanádražní komunikaci, novou silnici nepotřebujeme," míní například náměstkyně primátora Ivana Popelová.

Zavržená spojnice se radním vrací na stůl

Trápení obyvatel Hlinska, ale i tisíců řidičů, kteří léta poukazují na žalostný stav takzvaného krčku, frekventované zkratky ze Suchého Vrbného na Rudolfovskou třídu, možná přece jen skončí. O úpravě nedávno zavrženého projektu začátkem dubna jednali starostové Budějovic a Rudolfova se zástupci policie, odboru dopravy magistrátu a projektanty. „Domluvili jsme se, že připravíme variantní řešení propojky, které by mělo vést k výraznému snížení nákladů. Město by postavilo jednoduchou silnici mimo zastavěné území bez původně plánovaného chodníku, cyklostezky, veřejného osvětlení a obrubníku. Tak by se investice mohla snížit z původních více než třiceti milionů až o jednu třetinu. Rudolfov by se na této investici podílel částkou půldruhého milionu korun," přiblížil před třemi týdny výsledek čerstvé dohody primátor Juraj Thoma (HOPB).

Právě o ní dnes budou diskutovat českobudějovičtí radní. Chybět u toho nebude ani starosta Rudolfova Vít Kavalír (ODS), jenž nová jednání inicioval. „Navržené řešení bychom brali, každá cesta, která povede k zavření krčku, je dobrá," říká za Hlinecké. Podle náměstka primátora Miroslava Jocha (ČSSD) by se dokonce českobudějovická radnice mohla vrátit i k původním plánům. „Do rady jdou dva návrhy, jednak zmíněná okleštěná varianta, ale také spuštění projektu v plné verzi s tím, že by mělo být možné komunikaci se všemi jejími součástmi budovat postupně, nejprve připravit projektovou dokumentaci, a pak jak rozpočty v příštích letech dovolí, v první etapě postavit přes pole silnici a časem navázat chodníkem, cyklostezkou či osvětlením," naznačuje Miroslav Joch.

Sám chce právě pro takové řešení zvednout ruku. „Stejně taková komunikace bude jednou potřeba, navazovala by pak dvěma rameny na kruhový objezd na Hlinském dálničním přivaděči. V takovém světle je pak otázkou, zda stojí za to stavět lacinou variantu," uvažuje Miroslav Joch.

Podobný názor na možná řešení dopravy mezi dvěma okrajovými částmi Českých Budějovic má i jeho kolega Kamil Calta (TOP 09). „Jsem spíš pro plnou variantu a stavět ji pak na etapy. Když bychom zvolili to nejlevnější řešení a za půl roku bychom chtěli stavbu vylepšit, nebylo by už jak," je si náměstek primátora vědom nevýhody ekonomicky úsporné cesty. Zároveň však zdůrazňuje, že jeho hlas bude dnes jen jedním z jedenácti.

Naopak zdržet se hlasování plánuje náměstkyně primátora Ivana Popelová (HOPB). „Okleštěná varianta se mi nezdá jako rozumné řešení. Pokud máme Zanádražní komunikaci, novou silnici už nepotřebujeme. Vrbenskou a Rudolfovskou už propojuje právě Zanádražka," argumentuje.