Čtyři metry úzká silnička plná obřích děr, která funguje jako výhodná zkratka mezi Suchým Vrbným a Hlinskem, se nedočká žádné nápravy a zůstane i nadále v příšerném stavu. Nebude se stavět ani  nová silnice, jež by odvedla až čtyři tisíce aut, která tu denně projíždějí. Ačkoli je už připravena ve fázi před stavebním povolením, podle radních je příliš drahá.

Lidé, kteří bydlí přímo u silnice, jsou zoufalí. „Od roku 2000 píšeme petice. Chtěli jsme, aby tu udělali jednosměrku a chodník, ale za těch dvanáct let se nic nestalo," zlobí se Marie Nestávalová. Jejich dům je jediný, který má před brankou asi půlmetrový pruh, na němž se může chodec uhnout před auty. Jinde lidem nezbývá než prodírat se blátem a obrovskými dírami na rozježděné krajnici a doufat, že se jim auta vyhnou.

Nová silnice, která by problém vyřešila, by stála přes 30 milionů korun. To budějovičtí radní odmítli. „Pro tuto chvíli nebude příprava komunikace pokračovat," uvedl primátor Juraj Thoma. V radě města navrhl, aby se na výstavbě podílely i Rudolfov a Vráto, u kolegů ale neuspěl.

Rudolfovský starosta Vít Kavalír, kam Hlinsko spadá, ale upozorňuje, že Budějovice si na úkor Hlinska řeší svůj problém s chybějícím obchvatem města. „Jsem z toho zděšený," reagoval včera na informaci, že Budějovice zastaví všechny přípravy k obchvatu Hlinska.

Přes malou vesničku Hlinsko projíždí každý den tři až čtyři tisíce aut po úzké silnici, kde se stěží vyhnou dva vozy, natož, aby se tam vešli ještě chodci. Řidiči se ale výhodné zkratky ze Suchého Vrbného na Rudolfovskou ulici nechtějí vzdát. Už roky proto vyjednávají Rudolfov a České Budějovice o řešení této neutěšené situace. A tak se objevil plán na novou silnici kolem Hlinska.

Původně odhadovaná cena měla být podle primátora Juraje Thomy 15 – 20 milionů korun. Podrobnější studie ale ukázala, že náklady by byly 32 milionů korun bez DPH, a to bylo pro budějovické radní moc. Sám Thoma v radě města navrhoval, jestli by se nemohly na akci podílet také Rudolfov a Vráto, s tím, že by budějovický podíl byl jen polovina nákladů, ale 
u kolegů neuspěl.

Rudolfov sám na celkové řešení nemá peníze. Maximální spoluúčast, kterou je Rudolfov na vybudování nové silnice schopen dát, je 1,5 milionu korun.  Navíc jeho katastr končí za posledními domy Hlinska. Jediní, kdo by mohli účinně situaci řešit, jsou Budějovičtí. „Ať se ti, kteří o tom rozhodují, jdou podívat, jaká je tam v sedm ráno doprava. Školáci ani nemohou jít do školy, jak je to nebezpečné. Neurvalí řidiči tam ještě troubí na chodce a nezpomalí, ani když projíždějí louží," popisuje zoufalou situaci v Hlinsku Vít Kavalír.

To tvrdí i sami obyvatelé, kterým tu auta denně jezdí pár metrů od oken. „Téměř v každém domě jsou děti, které  chodí do školy. Večer je tu špatně vidět a můžou někoho srazit. Bojím se,  aby se tu někomu něco nestalo," vyjádřila své obavy Danuše Humlová, která tu bydlí a před lety byla ředitelkou nedaleké školy ve Vrátě.

Provoz je tu podle ní pořád velký, poměrně často tudy jezdí i náklaďáky, i když sem mají zákaz vjezdu. „Dokonce tu projelo nákladní auto, které táhlo dvou᠆patrový přívěs s osobními auty," vypráví Danuše Humlová.

Jejímu sousedovi, Ladislavu Nestávalovi, se už stalo, že do něj projíždějící auto vrazilo zrcátkem. „Je to tu hodně nebezpečné. Před lety jsme chtěli, aby tu udělali jednosměrku a chodník. Tenkrát nám napsali, že na jednosměrku a chodník je to úzké, tak to nechali být a jezdí se tu v obou směrech a ještě se tam má vejít chodec," kroutí hlavou Ladislav Nestával nad neřešením situace v „krčku", jak se tomuto místu říká.

Podle něj by se krčkem měly zabývat Budějovice, protože zkratku využívají hlavně suchovrbenští řidiči, kteří si tudy zkracují cestu na Rudolfovskou třídu. „Slibovali nám, že až bude zanádražka, tak se to uklidní, ale jezdí tu pořád stejně aut," říká Ladislav Nestával.

I jeho žena si na městem zapomenutou komunikaci stěžuje. „Kolikrát je bláto, že vás auta ohodí. Tohle je nejhorší silnice, jakou jsem kde viděla," popisuje. Místy dvacet centimetrů hluboké díry ale zdejší obyvatelé příliš nekritizují. Auta díky jámám aspoň jezdí pomalu.

Z toho, že řešení nové komunikace, která by propojila Vráto se Suchým Vrbným, odložili budějovičtí radní k ledu, jsou nešťastní i členové dopravní komise Budějovic. „To je katastrofa, všichni s tím počítali a teď celá práce dopravní komise přišla vniveč," neskrývá své rozčarování David Lataj, který návrh připravoval a jednal už i s majiteli pozemků. Tato spojnice by podle něj velmi odlehčila Dobrovodské ulici a mohla být už připravena jakožto součást přivaděče na plánovanou dálnici D3. Počítalo se tu i s cyklostezkou.

„Na Suché Vrbné se soustavně zapomíná," stěžuje si David Lataj. Vzápětí však dodává, že se dopravní komise bude nadále snažit návrh znovu protlačit.

Nad špatným stavem spojky mezi Suchým Vrbným a Hlinskem se pozastavuje i starosta Vráta. „Krček je hodně využívaná zkratka a ten stav je opravdu žalostný," říká Martin Muchka. Vrátečtí obyvatelé po této silnici jedou, když míří do východní části města nebo dál do Roudného a Vidova  a nechtějí se zdržovat pod viaduktem a na hlavních průtazích Budějovicemi.
To, že by obec Vráto přispěla na rekonstrukci silnice, je ale podle starosty Muchka  naprosto nereálné. „Žádným způsobem se nemůžeme podílet a přispívat na komunikace, které nejsou v našem katastru, na to nemáme peníze," odmítá Martin Muchka.

Jak se bude „zápas" o krček vyvíjet dál, ukáží asi nejbližší měsíce. Obyvatelé Hlinska jsou podle starosty Rudolfova Víta Kavalíra hodně radikální. Poslední pokus Rudolfova uzavřít spornou silnici ale neuspěl. Chtěl vyřadit komunikaci 
z pasportu místních komunikací. Budějovice se ale odvolaly a rozhodnutí bylo na krajském úřadu. „Odbor dopravy „neodmítl" uzavření „krčku", ale rozhodoval, jako odvolací orgán o vedeném správním řízení," uvedla tisková mluvčí krajského úřadu Kateřina Koželuhová.

Krajský úřad zmíněné správní řízení vloni zastavil a dal tak de facto za pravdu Budějovicím. Jak by rozhodoval krajský úřad při novém řízení, nelze podle Koželuhové spekulovat. 
A týká se to i případného zjednosměrnění komunikace. 
O tom se uvažovalo zhruba v roce 2007, v době , kdy byl v Rudolfově starostou Milan Třebín. „Byl to takový kompromis," říká Třebín s tím, že později se ale stanovisko Rudolfova změnilo a bylo takové, že buď bude nová silnice kolem Hlinska, nebo se „krček" úplně uzavře. Podle Třebína by možná stálo za to, pokusit se znovu 
o prosazení jednosměrky. Situaci i on pokládá za špatnou. „Kdo jen může, tak se tomu vyhne. Je to tam opravdu dramatické," řekl ohledně vozovky Milan Třebín.

Současný starosta Vít Kavalír ale upozorňuje, že jednosměrka by mohla mít nakonec problematický efekt. „Řidiči by tam jezdili rychleji než dnes," myslí si Kavalír a dodává, že by se také mohlo stát, že další nároky obyvatel lokality budou odmítnuty s konstatováním – máte jednosměrku, tak teď dejte pokoj. S konkrétní reakcí na rozhodnutí krajského města chce ale Kavalír počkat, až se podrobněji seznámí se stanoviskem budějovické radnice.

Poměry v lokalitě za čas od základu promění dálnice, ale nikdo dnes nedokáže spolehlivě říci, kdy se sem přiblíží.