Na 22kilometrové trase z Unterweitersdorfu do Freistadtu začaly před rokem a už na podzim 2012 by mohl být úsek předán do užívání, napsal deník OÖN s odvoláním na vedoucího projektu Hanse Winklera. Momentálně se buduje spojka Walchshof a most pro přípojku Freistadt jih. „Ještě letos mají začít práce mimo jiné na tunelu Götschka, jednom z nejnákladnějších projektů společnosti Asfinag, vůbec největší jednotlivé zakázce v dějinách této stavební firmy,“ uvádí list. „Tunel dlouhý 4,4 km má být dokončen na podzim 2015.“ OÖN shrnují, že na zmíněném úseku bude 40 procent trasy probíhat v tunelech a po podúrovňových trasách.

Rovněž ještě letos začne stavba obchvatu Freistadtu. První část zahrnuje mj. dva tunely a čtyři mosty. Dokončení je plánováno na léto příštího roku. Zakázková řízení pro další úseky se podle Winklera urychleně připravují. Jako jeden z posledních úseků bude stavěna druhá „roura“ tunelu v Neumarktu. Má se s ní začít na podzim 2012 a skončit pravděpodobně v prosinci 2015. „Celkem bude do stavby silnice investováno 752 milionů eur,“ sumarizuje deník. Uzavírá, že budování severní části trasy k české hranici je ale zatím odloženo na neurčito.

Když jsou prachy…

Zvláštní důvod má uzavření silnice B151 u Seewalchenu u Attersee v Horních Rakousích. „Privátní stavebník nechal silnici v délce asi 80 metrů zvednout o zhruba 50 centimetrů, aby mohl zajet ke svému domu na jezeře,“ píše deník OÖN a poznamenává, že lid zuří nad silou peněz.

List vysvětluje, že podnikatel z Welsu si nechal stavět v lokalitě Moos dům na břehu Attersee. Protože stavba přesáhla o 40 cm povolenou výšku, byla z podnětu úřadu ochrany přírody zastavena, později ale znovu povolena. Stavebník má ale nyní jiný problém. Příjezd k domu má 45 stupňů a pro normální auta je tedy nesjízdný. Proto nechal podnikatel silnici o asi půl metru zvednout.

„Očividně jsou rovní a rovnější,“ postěžovala si OÖN místní občanka. „My domácí musíme žádat, když chceme natáhnout drát plotu. Každý malý domkář je natahován na skřipec, ale bohatí si to umějí zařídit…“

„Všichni mají stejná práva,“ ujišťuje v listě starosta Seewalchenu Johann Reiter, ale připouští, že jde o nehezkou událost. V deníku tvrdí, že přes odchylky od plánu byla stavba v rámci zákona a proto také dodatečně povolena. S opravou příjezdové mizérie pak obec podle něho nemá nic společného. „Nejsme úřad a tady se jedná o zemskou silnici,“ vysvětluje. „Zdvižení silnice jistě nebylo levné. Stavebník má ale prostředky, aby si takové hříšně drahé řešení dovolil.“ Starosta prý má ale pochopení pro hněv spoluobčanů.

Bezdomovci mládnou

Ze 4068 osob, které byly loni v Linci ohroženy ztrátou střechy nad hlavou, bylo 38 procent mladších 18 let. Informuje o tom linecký deník Volksblatt s odvoláním na referenta pro sociální věci Josefa Ackerla. „Další 34 procenta byla ve věku 18 až 30 let,“ píše list. Mnohým navíc hrozí závažné zadlužení. Příčiny Ackerl vidí v rodinném okolí těchto lidí – tradiční pomoc už prý není poskytována. Chybí také nabídka práce.

Díky humanitárním organizacím ve spolupráci s obcemi se pro velkou část ohrožených našlo řešení. 493 osob mohlo být ubytováno v okruhu svých rodin, v přístřeší nebo v mobilních zařízeních. „Celkově je v Horních Rakousích 213 nouzových lůžek, kterých loni využilo 1009 osob,“ dodává Volksblatt. V Linci, kde je bezdomovců nejvíc, přenocovalo na 50 lůžcích charity loni 18 000 lidí. V rozpočtu města je na tento účel pamatováno letos se 3,4 milionu eur (loni 3.1 mil.).

Homopremiéra

Poprvé v dějinách dolnobavorského městečka Zwieselu si řekli „ano“ také dva muži. V nádherném prostředí místního zámečku uzavřeli registrované partnerství Stephan Schneiderbauer a Detlef Heigl.