Boj za záchranu ranního vlaku, kterým neděli co neděli jezdili do práce do krajského města, nehodlají jen tak vzdát obyvatelé Zlivi. Z pohledu Českých drah málo využívaný spoj z Protivína podle nového řádu, který platí od zítřka, již nepojede. Pravidelným cestujícím to řádně zkomplikuje život.

„Nemám jinou možnost, jak se dostat do zaměstnání. Jelikož ve Zlivi není autobusová doprava, jsem plně odkázaná na tento časný vlak. Skutečně nevím, jak se do práce dostanu,“ krčí rameny pětapadesátiletá prodavačka Dagmar Rothcheldová.

Rozhořčená je i proto, že se nikomu ze Zlivských nedostalo včasné informace o plánu spoj zrušit. Ani městský úřad neměl žádné informace. O celé záležitosti se dozvěděl až z reakce místních lidí. A ti začali ve snaze zachránit nedělní spojení do Českých Budějovic podepisovat petici.

Pod žádost o zachování spoje posbírali sedmdesát podpisů. A není zcela bez šance na úspěch. „Nejedná se sice o petici, přesto se jím krajský úřad bude zabývat,“ zdůraznila mluvčí Krajského úřadu Jihočeského kraje Maria Ptáčková. Podobné naděje si mohou dělat i další opodstatněné požadavky na dopravního spojení.

Jak uvedl první náměstek jihočeského hejtmana Martin Kuba, jednání Jihočeského kraje s Českými drahami budou vedena v zájmu zajištění co největší efektivity dopravní obslužnosti v příštím roce.

Mnohé ovšem záleží na penězích vyčleněných na zajištění dopravní oblužnosti. Ani předpokládaných 325 milionů nepostačí na to, aby byly zachovány všechny dosavadní spoje v Jihočeském kraji. Dráhy jich budou muset asi pět procent utlumit. Omezení se týká především víkendových nočních a svátečních vlaků.

Poloprázdné vlaky končí

V posledních dnech nejeden cestující objevil nepříjemnou skutečnost – z jízdního řádu Českých drah (ČD) vypadl spoj, bez kterého se jen těžko obejde. Rušení některých zejména víkendových spojů upekly na podzim po vzájemné dohodě dráhy a vedení Jihočeského kraje. Hlavní roli v rozhodování hrály peníze nutné na zajištění spojů a také nízká vytíženost vlaků.

„V rámci úsporného programu se dospělo k poměrně razantnímu kroku, a to k omezení a zrušení některých vlaků,“ říká za Krajské centrum ČD České Budějovice Pavel Kosmata.

Na zajištění dopravní obslužnosti vyčlenil kraj původně 309 milionů Kč. „Vzhledem k tomu, že původní požadavek ČD na příští rok byl podstatně vyšší, předběžná dohoda počítá s navýšením výdajů na 325 milionů Kč. Znamená to však, že České dráhy v regionu sníží o pět procent své provozní výkony,“ konstatuje mluvčí krajského úřadu Maria Ptáčková.

Černý Petr připadl i nedělnímu rannímu spoji z Protivína do Č. Budějovic. Smůlu má proto, že nespadá do kategorie základní dopravní obslužnosti. S argumentem drah, že jím dosud jezdilo jen deset či patnáct cestujících, ale nesouhlasí sami pasažéři. „Nemyslím si, že jezdí tak málo lidí, aby byl zbytečný, dráhy stále zdražují a přesto ještě ruší spoje,“ rozhořčuje se Dagmar Rothscheldová. „Je to jediná možnost spoje do Budějovic. Poradí České dráhy občanům jinou variantu, jak se dostat v neděli do práce?“ ptá se Zuzana Vlčková, která se přidala k oficiální žádosti o zachování spoje. České dráhy přislíbily, že se problémem budou zabývat.