Tyto případy se totiž řídí obchodním zákoníkem, a nikoliv občanským zákoníkem, který práva spotřebitelů chrání.

Na to doplatil i Petr Gregor z Českých Budějovic, který si koupil nový počítač na své IČO. Přístroj byl ale vadný a putoval třikrát na reklamaci. „Při třetí reklamaci jsem požádal o vrácení peněz,“ řekl Gregor.

Prodejce, firma Digisys, poslala vadný počítač značky Asus do servisního střediska, které, jak si pan Gregor posléze zjistil, dne 17. února rozhodlo, že je počítač neopravitelný, a uznalo požadavek na vrácení peněz.

Není lhůta

K tomu se ovšem prodejce neměl. „Pan Kropáček z firmy Digisys mi řekl, že poněvadž jsem kupoval počítač na živnost, reklamace se řídí obchodním zákoníkem, tudíž v tomto případě není třicetidenní lhůta na vyřízení reklamace. A že se někdy vyjádří. Nutil mě, abych si koupil nový počítač, a pak že mi peníze vrátí. Tomu říkám vydírání,“ je přesvědčen Gregor.

Po uplynutí třiceti dnů se rozhodl nespokojený zákazník jednat. Zašel za právničkou, která napsala návrh na vydání platebního rozkazu a desátého března se vypravil znovu do prodejny, kde požadoval vrácení peněz.

Vymáhání peněz

„Pan Kropáček na to, že mi peníze vrátí a že zaplatí i právničce 2300 korun za pomoc při vymáhání pohledávky. Úhradu slíbil právničce proto, aby nemusel platit částku asi 12 500 za vydání platebního rozkazu. Hned ten den složil peníze, ale jen na počítač, a ne na právní služby. Nevrátili mi ani rozšířenou paměť RAM, kterou jsem si k počítači přikoupil, ani mi za ni nevrátili 950 korun,“ stěžuje si Gregor.

„Spotřebitelům radím, nepokoušejte se s takovým prodejcem dohodnout, ale nechte rovnou rozhodnout soud, aby to prodejce vyšlo mnohem dráž. On se totiž podvod a lež má trestat vždy,“ dodal Gregor s tím, že celou věc dal k soudu.

Obviňování

Ze lží ale obviňuje nespokojeného zákazníka i Vladislav Kropáček, vedoucí provozovny Digisys. „Pan Gregor podává o reklamaci mylné informace. Peníze za notebook už mu byly vyplaceny a on neoprávněně požaduje vrácení peněz za paměť, která není předmětem reklamace a nemá žádný právní nárok na vrácení peněz za tuto paměť. A zaplacení právních výloh? Nic takového jsem neslíbil,“ tvrdí Kropáček.

Jak dále řekl, pan Gregor přinesl desátého března do prodejny návrh na odstoupení od smlouvy na základě reklamace, kde se psalo, že pokud Digisys nesplní požadavky, bude chtít i úhradu právních výloh. „Já jsem požadavky splnil, hned desátého jsem zaplatil,“ hájí se Kropáček.

Na reklamaci obchodník skutečně třicetidenní lhůtu nemá. „Pan Gregor původně přišel s tím, že chce jiný notebook, a přislíbil, že si vybere nový. Proto jsem se snažil reklamaci uspíšit. Když servisní středisko potvrdí, že máme nárok na vrácení peněz, pak se to musí ještě zařídit po finanční stránce, a to trvá jeden až tři týdny. Panu Gregorovi jsem nabídl, že pokud chce nový počítač, může přijít hned, a pokud chce peníze, musí počkat třicet dnů,“ řekl Kropáček.

„Je pravda, že pak jsem nechvátal, ale záměrně jsem vrácení peněz nezdržoval. Neoprávněně prudící a vyhrožující zákazníci typu Gregor pro nás nejsou priorita,“ dodal Kropáček.

Obrana spotřebitelů

Sporů ohledně reklamací řeší Sdružení obrany spotřebitelů jen v Českých Budějovicích několik desítek týdně. „U prodejů, které se řídí obchodním zákoníkem, platí pro reklamaci doba, která je sjednaná ve smlouvě. Proto usilujeme o to, aby spotřebitelé nebyli zatahováni do obchodního zákoníku. Jakmile je ale koupě na živnostenský list, spotřebitel neuspěje,“ zhodnotila Libuše Oulehlová z českobudějo­vického spotřebitelského centra.