Strach o zdraví dítěte, bezmoc a žádná naděje na odškodnění. Přesně tak se cítila po jízdě trolejbusem mladá maminka Zuzana K. z Českých Budějovic. Řidič se k ní choval bezohledně 
a málem zranil její dceru. Teď však tvrdí, že o ničem neví.

Incident se stal koncem srpna na lince číslo 9. „Mám dvě holčičky, měsíc a jeden 
a půl roku staré, a občas se musíme přesunovat po městě, takže nezbývá než využít MHD. Tehdy jsme čekali speciálně na bezbariérový vůz. Mávala jsem na řidiče, že nastupujeme, ale než jsem stačila naložit kočárek a přenést dovnitř druhou dceru, už spouštěl signalizaci a málem nás přivřel ve dveřích. To už jsem začala tušit problém," vzpomíná Zuzana, která si nepřála zveřejnit své příjmení.

Poté se situace ještě vyhrotila. Řidič se okamžitě prudce rozjel, takže maminka nestačila zabrzdit kočárek a starší dcera upadla na podlahu. „V tu chvíli se mi úplně zastavilo srdce. Naštěstí se nepraštila do hlavy, ale řvala jako tur 
a řidič se ani neomluvil. Někteří z nich jsou opravdu hulváti, ať tu práci nedělají, když se neumí chovat. Já přece nemůžu za to, že se řidič špatně vyspal a se dvěma malými dětmi potřebuji na nastupování víc času," doplňuje.

Ještě tentýž den odeslala stížnost na Dopravní podnik (DP). Protože si však zapomněla vzít kontakt na některého ze svědků, neměla nakonec pro své tvrzení oporu.

Ředitel DP Jaroslav Ďuriš nechal situaci prošetřit a řidiče pozval na pohovor. „Není si vědom popsaného incidentu a uvádí, že mu ani nikdo nehlásil pád dítěte ve voze. Přesto se velmi omlouvá 
a vše ho mrzí. Ujišťuje, že se to nestalo úmyslně a příště bude opatrnější," reagoval Jaroslav Ďuriš.

Podobně hovoří po dotazu Deníku i mluvčí DP Radek Filip. Tvrdí, že v tomto konkrétním případě se jednalo o velmi spolehlivého a bezproblémového řidiče. „Pokud se událost skutečně stala, nejednalo se o žádný úmysl," doplňuje. Zároveň doporučuje, aby cestující v podobných případech hlásili problém hned přímo řidiči či na dispečink. Pomohou tak rychlejšímu a objektivnějšímu řešení.

Chování řidičů ale třiatřicetiletá Zuzana nepovažuje za jediný problém, s nímž se maminky v MHD setkávají. Chybí jí nízkopodlažní trolejbusy, kam je možné pohodlně nastoupit s kočárkem.

Podle Filipa se ale počet těchto vozů postupně zvyšuje. „V loňském a letošním roce jsme zakoupili 14 nových nízkopodlažních trolejbusů a do konce roku bude ještě pět dalších. Znamená to však velmi vysoké investiční náklady," vysvětluje.

Dopravní podnik dostane měsíčně asi deset stížností na chování řidičů. Ty pak posuzuje nadřízený, využívá k tomu i data z dispečinku a palubních počítačů vozidel. „Dohledáme konkrétního řidiče a pokud se stížnost prokáže jako oprávněná, přijde trest, obvykle jde o krácení pohyblivé složky mzdy," popisuje Filip.

K přijímání stížností slouží zákaznické centrum v Novohradské ulici. Lidé je mohou podat osobně, písemně, telefonicky nebo prostřednictvím formuláře na internetovu. Dispečeři a nadřízení zároveň průběžně kontrolují chování řidičů. Těch má Dopravní podnik asi dvě stě.

Jaké jsou vaše zkušenosti s budějovickou městskou hromadnou dopravou? Setkali jste se s nevhodným chováním řidičů?