Sotva skončil první zimní měsíc a na některých silnicích můžou řidiči nacvičovat slalom. Pokud si tedy nechtějí prorazit kolo nebo poškodit nápravu v desítách děr.
Velmi špatného stavu silnice I. třídy z Budějovic do Českého Krumlova si všimne každý řidič v Boršově. „Tam pod mostem to vypadá hrozně! V tom se opravdu nedá jezdit," stěžoval si Jan Arnold
z Liberce, který tudy projížděl s přáteli na dovolenou.
I lidé, kteří absolvují trasu denně, kroutí nad množstvím děr hlavou. Jako Hana Vavrochová, která pracuje v nedalekém motorestu. „V listopadu tam silnici frézovali
a opravili. Jsou dva měsíce pryč a vymlelo se to znovu. Asi to udělali nekvalitně."
O nově vzniklých výtlucích v tomto místě Správa a údržba silnic (SÚS) ví. Arguhemtnuje, že se tam pracovalo pomocí asfaltové směsi za studena. „Tato oprava je provizorní
a v návaznosti na srážky a následné mrazy, které v minulém období byly, oprava nevydržela," vysvětluje Petr Nachtigal, náměstek provozního úseku českobudějovického závodu SÚS .
Na výmoly by si řidiči měli dát pozor také na hlavním tahu na Prahu pár kilometrů za Borkem, na průtahu Češnovicemi nebo mezi Bavorovicemi a Hlubokou. Oprava auta se může pěkně prodražit. „Záleží na poškození a typu auta. Může se pohybovat v řádech tisíců, ale může jít i do desetitisíců," řekl spolumajitel autoservisu Vojtěch Čížek.
Silničáři už začali kritická místa opravovat.
U Hluboké brzdit, auto čeká tankodrom
„Když se jede z Hluboké do Munic, tam je to kritické, samá díra!" upozorňuje řidič
z povolání František Tůma.
S autobusem jezdí obvykle na trase České Budějovice – Týn nad Vltavou a jak řekl, v místech, kde jsou ještě staré neopravené úseky, se zima na stavu vozovky podepsala značně.
„Rozumný řidič sundá nohu z plynu, spodek auta tím hodně trpí. Autobus si s tím poradí lépe než osobák, ale
i tak je to v kabině slyšet a kvůli pohodlí cestujících se snažím dírám vyhýbat," řekl Tůma. Včera ho mile překvapilo, když viděl, že silničáři začali cestu spravovat.
Podle Petra Nachtigala ze Správy a údržby silnic se zvláště nebezpečné díry látají hned. V návaznosti na klimatické podmínky se provizorně opravují asfaltovou směsí za studena. „Až zahájí v jarních měsísích provoz obalovny, budou opravy pokračovat asfaltovou směsí za horka," popsal Nachtigal. Do té doby se musejí řidiči na mnoha místech smířit s přenosnými dopravními značkami, které je na nerovnosti upozorňují.
Nejnutnější opravy už začaly podle mluvčí radnice Jitky Welzlové také v Českých Budějovicích. „Tento týden se provizorně opravily výtluky na silnicích na sídlišti Vltava střed, Senovážném náměstí,
v ulici Na Sadech a na dalších místech," uvedla Welzlová.
Stav silnic sleduje jednak odbor správy veřejných statků, jednak mohou na výtluky upozornit občané, kteří například využívají službu hlášení závad na webu radnice. Zatím musejí dát řidiči pozor mj. mezi Mariánským náměstím a Dlouhým mostem. Na menší opravy silnic město vyčlenilo osm milionů korun.
Někde se ale vytlučeným záplatám vyhnout nejde. Auto tím hodně trpí. „Nejběžnější problémy jsou proražené pneumatiky, ohnutý disk kola, ohnuté rameno, poškození tlumičů, pérování," jmenuje Vojtěch Čížek, spolumajitel autoservisu. Pokud se poškodí náprava, auto je nepojízdné. Problémem je také rozhození geometrie kol. Toho si řidič nemusí všimnout a pak ho čeká nemilé překvapení, když zjistí, že má nečekaně brzy sjetý vzorek na pneumatikách.