Litr Naturalu 95 a nafty vysoko přesahující hranici třiceti korun za litr řada motoristů už prostě ze svých peněženech utáhnout nedokáže.

Rostoucí ceny benzinu a nafty tak nahrávají do karet těm, kteří se zabývají montáží tak zvaných LPG pohonů vozidel.

„Máme v současné době šíleně moc práce, ceny pohonných hmot určitě pociťujeme. Vždyť my přijímáme zákazníky na měsíc dopředu, kolik toho děláme,“ zdůrazňuje Lubomír Bartůšek, majitel firmy Eko sprint, která se specializuje na přestavbu aut na plynový pohon.

„O LPG je teď děsný zájem,“ dodal Bartůšek s tím, že za montáž plynového příslušenství do běžného auta zákazník zaplatí mezi sedmácti až jednadvaceti tisíci korun. „Starší typy stojí už tak od třiceti tisíc a výš a karburátorové motory vyjdou pak okolo deseti tisíc,“ uzavřel.

Čtyřiadvacetiletý řidič Jiří Sluka z českobudějovického Rožnova jezdí se starší dacií na LPG pohon už delší dobu. A rozhodně si nestěžuje.

„Ve městě si auto vezme okolo deseti litrů plynu na sto kilometrů, mimo město pak osm. Teď plyn stojí zhruba šestnáct korun,“ spočítal. „Takže průměrně jezdím vždy za polovinu ceny, než kdybych jezdil na benzin,“ doplnil Sluka s úsměvem. „Kdybych si kupoval novější auto, tak bych se asi zase LPG nebránil.“

Řidiči se začínají víc zajímat také o vozidla s pohonem na zemní plyn (CNG). „Na našich plnicích stanicích v Českých Budějovicích a v Táboře jsme zaznamenali lehký nárůst prodeje. Zvýšený zájem se projevuje i nárůstem dotazů ohledně provozu aut na zemní plyn, lidé začínají víc uvažovat o tom, jestli si takové auto pořídit,“ sdělil mluvčí společnosti E.ON Vladimír Vácha.

Alternativní pohonné hmoty jsou také ekologičtější. „Emise oxidu uhličitého jsou zhruba o čtvrtinu nižší oproti benzinu. Ještě výraznější je to u naftových motorů, například u autobusů. Oxidy dusíku jsou oproti naftě na dvaceti procentech, navíc nevznikají saze,“ řekl Edvard Sequens ze Sdružení pro záchranu životního prostředí Calla. Pro České Budějovice by podle něj bylo výhodnou alternativou, aby autobusy MHD jezdily právě na zemní plyn.

Více si můžete přečíst v ČbD 19.6. na straně 9.