V jedno soudní řízení ještě vkládají naděje v Hosíně. Podle starosty Jana Řičánka by chtěli odstrčit dál od vesnice Dobřejovice nový železniční koridor. Ten plánuje u Dobřejovic, které patří pod Hosín, postavit Správa železnic, včetně dvou tunelů.

Jedná se o poslední úsek na jihu Čech, který by se modernizoval na vyšší rychlosti mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Náklady na novou železniční cestu, která zahrnuje i dva tunely, se nyní rámcově odhadují na 15,5 miliardy korun. Projekt se připravuje řadu let a předpokládá se i dotace z evropských fondů. Kvůli efektivitě vynaložených prostředků se v minulosti i prodlužoval posuzovaný úsek. Protože samotné tunely neslibovaly dostatečné úspory a výhody.

Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody už má chystaná investice platné územní rozhodnutí. Teď se začne chystat projekt pro stavební povolení.

Dva nové tunely chce u Hosína a Chotýčan postavit Správa železnic. Aktuálně má plánovaná stavba platné územní rozhodnutí a v minulých dnech získala na dalších pět let prodloužený posudek vlivu na životní prostředí.

Tunely jsou součástí velké přestavby železnice v úseku Nemanice – Ševětín. Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody se jedná o poslední část rekonstrukce IV. koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi.

Trať se má narovnat a vést od Nemanic přímějším směrem na Ševětín, bez oblouku k železniční stanici Hluboká nad Vltavou – Zámostí. Připravuje se zdvoukolejnění a modernizace celého úseku v délce zhruba 18 km pro budoucí rychlost výhledově až 200 km/h. Hosínský tunel má měřit 3 120 m a Chotýčanský 4 775 m. Ten by se tak stal nejdelším tunelem v České republice.

Nyní finišuje příprava výběrového řízení na firmu, která by připravila podklady pro stavební povolení a projekt stavby. „Vstupujeme tím do závěrečné fáze přípravy s předpokladem zahájení realizace v roce 2023,“ říká Jiří Svoboda.

Dokončení modernizace IV. koridoru má především přinést rychlejší, ale také pohodlnější, cestování mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Před zahájením rekonstrukce IV. koridoru bylo možné z jihočeské metropole dojet do hlavního města republiky za dvě hodiny a patnáct minut. Po kompletním dokončení úprav pak klasická expresní souprava stejný úsek urazí za jednu hodinu a čtyřicet minut, souprava s naklápěcími skříněmi dokonce za jednu hodinu a třiadvacet minut. Právě kvůli vyšším provozním rychlostem je ale potřeba zpevnit a vylepšit, případně i napřímit, železniční cestu.

Pro obyvatele Dobřejovic, vesnice, která patří pod Hosín, je ale stavba předmětem velkých obav ze zhoršení životního prostředí. Nově se má trať přiblížit až na 400 m k některým stavením a povede také po vysokém náspu volnou krajinou, dosud byla v podstatě skryta v lese.

Správa železnic sice počítá s protihlukovými stěnami a dalšími opatřeními. Ale přesto v nedávné anketě u příležitosti eurovoleb 74 hlasujících odmítlo variantu předloženou Správou železnic, 40 obyvatel s ní souhlasilo. Podle starosty Jana Řičánka nyní Hosínští vedou soudní spor o to, jestli mohou na základě svého územního plánu dosáhnout odsunutí koridoru dál od Dobřejovic. Případně nevylučují snahu dosáhnout úprav projektu ještě při chystaném řízení pro stavební povolení.

Kolik to bude stát?

Současný rámcový odhad nákladů na úpravy železnice mezi Nemanicemi a Ševětínem činí 15,5 miliardy korun. Ještě před dvěma lety to bylo zhruba 10 miliard, ale od té doby výrazně stouply ceny stavebních prací.

Z nynější tratě mezi Č. Budějovicemi a Ševětínem v budoucnu zřejmě zůstane jen úsek z Č. Budějovic do Hluboké n. Vlt. Zvažuje se, že trať mezi Hlubokou n. Vlt. a Ševětínem zanikne a provozu tu bude sloužit jen nový koridor.

Na trase IV. koridoru už v minulých dnech stavbaři prorazili poslední desítky centimetrů zeminy v tunelu Deboreč na Benešovsku. Ražba 660 metrů dlouhého tunelu začala v prosinci 2018 a je součástí přestavby koridorové tratě v úseku Sudoměřice-Votice. Díky ní se zkrátí jízdní doby expresů mezi Prahou a Táborem. Vlaky by tudy měly jezdit rychlostí 160 kilometrů v hodině a v některých úsecích ještě vyšší.