Občas ekoloběžka skončí i v Malši, či Mlýnské stoce, a dokonce je lidé vyfotili také na střeše garáže nebo v parku ve stromě. Nezřídka je využívají děti bez helem, sveze se i dvojice. Nejčastějším přestupkem je ale podle strážníků jízda po chodníku.
Pokuta na místě do dvou tisíc
Podle mluvčí Městské policie Věry Školkové se hlídky na přestupky cyklistů i jezdců na (elektro)koloběžkách zaměřují pravidelně v rámci své běžné pracovní činnosti.
Za přestupek podle zákona o provozu na pozemních komunikacích spáchaný porušením pravidel pro jízdu na jízdním kole tzn. i koloběžce či elektrokoloběžce splňující parametry jízdního kola – konstrukční rychlost do 25 km/ hod. a výkon menší než 1 kW může strážník uložit pokutu příkazem na místě do výše dva tisíce korun. „V případě nesplnění podmínek pro vyřešení přestupku na místě může strážník předat případ k řešení příslušnému správnímu orgánu, případně přestupek vyřešit domluvou,“ vysvětlila Školková s tím, že o řešení se rozhoduje na místě podle konkrétní situace.
Jízda po chodníku vede
Od 1. září do 27. října strážníci řešili 582 přestupků podle zákona o provozu na pozemních komunikacích spáchaných cyklisty. „Ve statistice nerozlišujeme, zda se jedná o klasické cyklisty, jezdce na koloběžkách či elektrokoloběžkách,“ uvedla. „Nejvyšším počtem přestupků spáchaných cyklisty (400 z celkového počtu 582) je jednoznačně jízda po chodníku,“ dodala.
Následuje 102 přestupků v podobě jízdy na kole či (elektro)koloběžce bez rozsvíceného osvětlení za snížené viditelnosti. „Méně častými přestupky je nerespektování dopravního značení, jízda v počtu více osob, nebo absence helmy povinné pro osoby mladší 18 let,“ doplnila výčet prohřešků.
Problémy vyřeší memoranda
Problémy s koloběžka se podle Školkové týkající také již zmiňovaného odstavování na nevhodných místech a rychlosti jízdy. „To by však měla vyřešit chystaná memoranda mezi městem a provozujícím společnostmi,“ konstatovala Školková.
Jak informoval náměstek primátora Ivo Moravec, magistrát připravil prostřednictvím těchto dokumentů jasné podmínky provozu pro firmy Lime Network, která již spravuje přes 140 koloběžek na území města, a také Bold, jež hodlá tuto službu Budějčákům nabídnout v budoucnosti. „Dohodli jsme se a připravili pravidla hry, s kterými musí provozovatelé souhlasit. Chceme například, aby instruovali uživatele, dodržovali určená místa pro parkování,“ upřesnil náměstek.
Omezení parkování i rychlosti
Provozovatel podle memoranda bezodkladně odstraní nevhodně zaparkované koloběžky. „Tak aby se nestávalo, že zůstávají někde nevhodně odhozené,“ popsal Ivo Moravec. „Odložená koloběžka mimo povolené místo by neměla být pojízdná,“ uvedl s tím, že provozovatel ji potom vyhledá podle GPS souřadnic a přepraví na vhodné stanoviště.
Dále pak chtějí snížit rychlost v centru a na Lannově třídě na 13 kilometrů v hodině. A jednou za čtvrt roku žádají poskytnutí informací o provozu, aby měli přehled o tom, kolik lidí tento druh dopravy ve sledovaném období využilo a kde se nejčastěji pohybovali. Mimo to by se společnosti měly zavázat k pravidelné údržbě, včetně dobíjení, aby tak placená alternativní doprava byla vždy připravená sloužit občanům i návštěvníkům města.
Dohodu i přístup vítají
Manažer společnosti Lime Václav Petr pozitivní přístup samosprávy ke sdílené mikromobilitě vítá. „S návrhem memoranda se seznámíme. Věřím, že od nového roku nastavíme takovou spolupráci, která bude vyhovovat uživatelům elektrokoloběžek, obyvatelům i vedení města,“ uzavřel Petr.