Výtluky na silnicích, propadlé chodníky, přeplněné popelnice a černé skládky, neposečená tráva a uschlé stromy a keře, to jsou závady, které obyvatelům města patrně nejvíc leží v žaludku. Vedou hitparádu nedostatků, na které mohou lidé již dva týdny upozorňovat radnici prostřednictvím speciálního formuláře na webových stránkách radnice.

„Moc jsem nevěřila, že to bude fungovat, ale jak jsem se o tom dočetla v novinách, zkusila jsem to. Každý den chodíme kolem nádob na plasty a papír. Je spíš výjimka, když je kolem pořádek a pokud někdo něco odloží vedle kontejneru, většinou tam pak ten binec leží řadu týdnů. Když jsem na to upozornila úředníky přes web, nestačila jsem se divit, hned druhý den bylo uklizeno,“ pochvaluje si pohotovou reakci Hana Sýkorová, maminka dvou malých dětí z Lineckého předměstí.

Podobně jako ona může prakticky kdokoliv přispět ke zlepšení vzhledu města. A veřejnost se zatím činí, jen za prvních čtrnáct dní fungování nové služby přispěli Budějovičtí osmi desítkami podnětů.

„Věřím, že každé opodstatněné upozornění na závadu a její následné odstranění pomůže vylepšit vzhled města. Od 3. května 2011, kdy byla tato novinka zavedena, bylo nahlášeno 86 různých nedostatků. Lidé poukazují například na výtluky na komunikacích a na výskyt černých skládek,“ vybírá z dosavadních podnětů primátor Juraj Thoma. Přidává ale i kuriozitu, kdy kdosi upozornil na chybějící dva metry zábradlí v Kněžské ulici na mostku přes Mlýnskou stoku, kde ale nic nechybí.

Podle Thomy má elektronická cesta, kterou mohou lidé upozorňovat pracovníky města na různé nedostatky na veřejných prostranstvích, řadu předností. „Upozornění jsou přes webový formulář předána zodpovědným pracovníkům magistrátu k řešení. Lidé tak mají velmi jednoduchou, pohodlnou a rychlou možnost, jak upozornit na nedostatky ve svém okolí, aniž by museli zjišťovat, na koho se vlastně mají obrátit.

Internetová aplikace to vyřeší za ně, zajistí, aby se o problému dozvěděli zodpovědní pracovníci a někdo se jím zabýval,“ vysvětluje primátor.
Lidé navíc mohou sledovat, jak radnice s jejich upozorněním naložila. Na stránkách se zobrazuje i přehled již oznámených nedostatků a průběžný stav jejich vypořádání.

Thoma je přesvědčen, že by se občané neměli zdráhat aplikaci využívat a poukazovat i na zdánlivé maličkosti. „Malý nepořádek plodí velký nepořádek, pokud není včas odstraněn. Pohozený odpad se stává zárodkem větší černé skládky, rozbitá lavička je pro určitý typ lidí podnětem k dalšímu vandalskému chování,“ uvádí příklady a odvolává se na zkušenosti jiných měst, kde se ukazuje, že princip takzvané nulové tolerance a okamžité řešení sebemenších nedostatků významně přispívají ke zlepšení veřejného pořádku.

Nová aplikace Hlášení závad je jen jedním z prvních kroků, které mají v konečném efektu od podlahy změnit strukturu i grafiku celého městského webu tak, aby byl přívětivější a užitečnější pro občany, podnikatele i turisty.

Co lze nahlásit na webu města

Výtluk na vozovce
Poškozená dopravní značka
Poškozené zábradlí
Vylomený sloupek
Poškozený obrubník
Poškozený asfalt chodníku
Uvolněná dlažba chodníku
Znečištěná komunikace / sníh
Černá skládka
Odstavený autovrak
Poškozená zastávka MHD
Nefunkční / propadlá kanalizační vpusť
Nesvítící veřejné osvětlení
Poškozené pískoviště / dětské hřiště
Nefunkční semafor
Poškozená / chybějící lavička
Poškozený strom / keř
Rozježděný / rozbahněný trávník
Neposečený / neupravený trávník
Nesvezený odpad
Přeplněný kontejner na tříděný odpad
Poškozený / převrácený kontejner na tříděný odpad
Poškozená nádoba na elektroodpad
Přeplněný odpadkový koš
Poškozený / chybějící odpadkový koš
Nesvezené vánoční stromky
Suchý nebo poškozený strom