VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sedm křižovatek na sebe skoro dohlédne

České Budějovice – Jak bude vypadat dálnice u Českých Budějovic, by se mělo rozhodnout příští měsíce.

10.3.2011 2
SDÍLEJ:

Plánovaná podoba dálnice D3 v okolí Českých Budějovic.Foto: PragoProjekt

V souvislosti s důležitou komunikací, která by se měla začít stavět v roce 2015, se ale objevily i zcela překvapivé návrhy, jejichž autorem je Stanislav Rataj, českobudějovický zastupitel a člen dopravní komise rady města. Deník mu položil několik otázek.

Jste člen dopravní komise rady města, ale máte vzdělání v nějakém dopravním oboru? Z čeho vycházíte při svých připomínkách k současnému navrhovanému řešení?
Vystudoval jsem Střední průmyslovou školu stavební v Českých Budějovicích a následně ČVUT Praha. Součástí studií byla i výuka dopravních staveb. Ve srovnání se zahradními architekty a jinými druhy vzdělání lidí, kteří rozhodují a rozhodovali o dopravní infrastruktuře Českých Budějovic, je toto vzdělání odpovídající dané problematice. Kromě dosaženého vzdělání mám za více než dvacet let vedení své firmy najeto přes 1,8 milionu kilometrů po mnoha zemích světa. Zkušenosti z těchto zemí chci uplatňovat v našem městě. Proto i moje proklamovaná vize vybudovat zde dopravní infrastrukturu na úrovni vyspělých západních měst.

Co nejvíce vyčítáte nynějšímu návrhu?
Zatím poslední návrh dálnice – obchvatu byl zpracován ve variantě navržené v šedesátých letech minulého století. V žádném případě nerespektuje rozsáhlou zastavěnost území a neřeší funkci městského obchvatu s napojením na hlavní komunikace směřující do centra města. Neznám obdobný případ v evropských městech, kdy se projektuje výstavba tranzitní dálnice přes takto zastavěné území. Výstavbou masivního dálničního tělesa zcela odřízneme východní části českobudějovické aglomerace od Českých Budějovic.

Co jste navrhoval vy, i když dnes tato varianta, zdá se, „padla pod stůl“?
Navrhoval jsem variantu vybudování městského obchvatu v trase plánované dálnice s propojením se všemi důležitými radiálními komunikacemi (Rudolfovská, Hlinsko-Dubičné, Dobrovodská, Ledenická a Novohradská). Tranzitní dálnice by měla být přesunuta na území Lišovského prahu. Tato varianta zatím pod stůl nepadla. Konstatoval jsem pouze, že politicky je tato varianta zatím neprůchodná z důvodu nezájmu města a kraje tuto problematiku řešit. Na základě několika jednání na ministerstvu dopravy a ČVUT by byla tato varianta naopak technicky velmi přínosná pro celkovou dopravu ve městě.

Jak dopadlo jednání o posouzení zmíněných variant?
I když jsem byl s vedením města České Budějovice dohodnutý na zadání studie posouzení obou variant (u nezávislé instituce ČVUT, Fakulta dopravní a Fakulta stavební) a tuto studii jsem se souhlasem města objednal, dva dny po jednání na obou fakultách byla svolána panem primátorem schůzka starostů dotčených obcí a výsledkem bylo prohlášení, že se s dálnicí hýbat nesmí. Studii, která měla prokázat oprávněnost jedné či druhé varianty, jsem proto zrušil. Odborníci se diví!

Dálnice podle západního vzoru

Dokonce vám i vyčetli, že jste proti dálnici…
Není pravda, že bych byl proti dálnici. Naopak, dálnici téměř denně používám a především díky dálnicím mohu naplánovat více jednání a tím vzrůstá i efektivita. Zásadní chybou, která na Českobudějovicku už téměř zdomácněla, je neustálý „boj“ o přivedení dálnice do jižních Čech. Toto je v pořádku, ale neměla by se výstavba tranzitní dálnice spojovat s vyřešením dopravy stotisícového města (obchvatu). Jak jsem již říkal, technicky jsem s variantou městského okruhu uspěl i na ministerstvu dopravy i na ČVUT a musím říci, že významně. Problém je v tom, že politická stránka je zde důležitější než technická.
Dobře fungující infrastruktura je vždy jedno ze základních bohatství státu. A týká se to nejen dálnice, ale i železnice a dalších druhů dopravy. Příkladem nám mohou být Německo, Rakousko, Itálie, Velká Británie a jiné vyspělé státy.

Takže by se dalo říci, že vám kromě jiného vadí i absence debaty nad těmito problémy? Nevypadá to někdy, že je snaha, když už je to jednou nějak připraveno, zůstat u navrženého a moc s tím nehýbat?
Ano. Absence opravdu seriózní odborné debaty je to nejhorší, co dnes na poli dopravní infrastruktury máme, a proto se snažím tuto debatu rozhýbat. Je pravda, že narážím ne hlavou, ale celým tělem proti tvrdé zdi. Většina nemá zájem zažité zvyky založené na soukromých vztazích zainteresovaných osob měnit. Projekční firmy předkládají předraženou a nekoncepční dokumentaci k projednání, nad kterou uznávané kapacity v oboru jenom kroutí hlavou.

Ve vašich vystoupeních k tomuto tématu zaznělo i to, že dopravní projekty ve městě jsou megalomanské. V jakém smyslu?
Pořád se jede ve starém stylu. Dalo by se projektovat tak, aby to stálo řádově o nulu méně. Na zanádražní komunikaci, na její čtvrté etapě a na přivaděči k dálnici v úseku u Nových Hodějovic je naprojektováno sedm okružních křižovatek. Na ploše jeden krát jeden a půl kilometru. Navíc tato v budoucnu jedna z nejdůležitějších komunikací je před každou okružní křižovatkou zúžena do jednoho pruhu! Toto řešení z pohledu plynulosti a efektivity provozu je jasným příkladem nekoncepčního přístupu k řešení dopravní infrastruktury v Českých Budějovicích. Když jsem se na tento fakt ptal projektantů, řekli mi, že „takový byl územní plán, a proto jsme to takto udělali“. Dalším ukázkovým příkladem je plánovaný podjezd pod nádražím v ceně cca 1,1 miliardy korun. Za tyto peníze bychom mohli vybudovat celý městský obchvat – východ v délce 7,4 km. Proto říkám, že jde o megalomanské stavby. Chci to změnit. Mnoho lidí mi říká, že jsem naivní, ale já usiluji o správnou věc podle svého přesvědčení a pro blaho všech obyvatel Českobudějovicka.

Momentálně se ale zdá, že dálnice zůstane v původní trase, jen se bude šetřit. Údajně by to mohlo skončit až tím, že zmizí hlinský přivaděč, který nikdo nechce platit, a nakonec třeba budou jen dva sjezdy z dálnice, v Úsilném a u Starých Hodějovic… Co tomu říkáte?
Do poloviny března má být vypracována úsporná varianta vedení dálnice přes město. Nikdo neví, jaký tento návrh bude. Během posledního měsíce jsme slyšeli z nejvyšších míst na radnici protichůdná vyjádření o zrušení tunelu Pohůrka a některých křižovatek, před týdnem opět vyjádření, že se v novém návrhu s tunelem počítá. Takže se musíme nechat překvapit, co nám projektanti předloží, a poté se k návrhu budeme vyjadřovat. Je to velký boj, co se týká koncepce.
Byla by i kompromisní varianta udělat dálnici jako rychlostní čtyřpruhovou silnici s jinými poloměry a jinak vedenou niveletou, levnější a s možnostmi napojení dalších silnic, což u dálnice není možné. Když už se ale jednou dohodne konečná varianta, budu se snažit pracovat tak, aby to bylo ekonomické a technicky co nejlepší. V tomto případě však říkám, že nejlevnější ještě neznamená nejlepší.

Je ale vůbec čas na nějaké změny?
Samozřejmě, na vše je dostatek času. Do konce května je přerušeno územní řízení pro úsek Úsilné – Hodějovice. Ve srovnání s desítkami let plánování přivedení dálnice bez výsledku, se za posledních několik měsíců udělalo hodně práce. Pokud budeme pokračovat nastaveným tempem a způsobem jednání, jsme schopni případnou časovou ztrátu způsobenou novým jednáním o optimální technické alternativě městského obchvatu zkrátit na minimum. I na ministerstvu dopravy nám bylo sděleno, že České Budějovice na tom nejsou při způsobu vyřizování dopravní infrastruktury dokonce i ve srovnání s menšími městy nejlépe.

A neprodražila by se příprava změnami v projektech?
Samozřejmě, projekty pro územní rozhodnutí (jiné dosud nejsou) by se musely přepracovat, včetně studie týkající se vlivu na životní prostředí. Největší úspora v řádech desítek milionů korun však může být okamžitá při transparentním výběrovém řízení projekčních firem pro další plánované dopravní stavby.

Co říkáte na to, že jste s námitkami vystoupil sám?
Problematika řešení dopravní infrastruktury by měla být především záležitostí technickou, nikoliv politickou. Někteří rádoby odborníci, kteří rozhodují o dopravní infrastruktuře, předloží „hotová a domluvená“ řešení, která laická, ale ani odborná veřejnost nemá možnost oponovat. Proto většina raději volí cestu nejmenšího odporu, aby moc nevyčnívali a nedělali si problémy pro svá další fungování na politickém poli. Pokud se týká námitek a reakcí občanů, můžeme zaregistrovat stále se zvyšující zájem o tuto problematiku na www stránkách věnovaných dopravní infrastruktuře Českých Budějovic.

Autor: Edwin Otta

10.3.2011 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Výstavba kanalizace uzavře silnici

Ilustrační foto.

Bezdomovci se museli stěhovat

Muž si ustlal u kolejí, měl velké štěstí

Jindřichův Hradec - Alkohol zřejmě sehrál velkou roli v sobotu večer, když muž usnul u kolejí a zřejmě ho zachytil vlak. Vyvázl se zraněním hlavy.

AKTUALIZOVÁNO

U Semic se stala nehoda. Řidič a dva malí synové jsou vážně zraněni

Písek - V neděli před 14. hodinou se stala na silnici I/20 na trase Písek - ČB nedaleko Semic vážná dopravní nehoda. Čelně se střetla dvě osobní auta - Škoda Octavia a Škoda Felicie. Během nehody došlo ke třem vážným a jednomu lehkému zranění. Na místě zasahoval vrtulník. 

Svědci mohou policii pomoci

České Budějovice - Dopravní policisté ze Skupiny dopravních nehod v Českých Budějovicích prosí případné svědky dopravní nehody o pomoc. K incidentu došlo v rozmezí od 10. října od 17 hodin do 11. října do 8 hodin v Netolické ulici před domem č. p. 1180 v Českých Budějovicích. Dosud neznámý řidič vozidlem nespecifikované značky poškodil zaparkovaný vůz tovární značky Ford Focus šedé barvy. Z místa nehody ujel. Informace můžete policii sdělit na telefonním čísle 158.

Policie vyzývá řidiče nákladního vozidla a svědky o pomoc

Dasný - Policisté z Dopravního inspektorátu policie České republiky v Českých Budějovicích prosí veřejnost o pomoc.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení