„Je to samozřejmě těžce individuální a úzce to souvisí s věkem, ale dá se říct, že generace současných základkářů čte méně než ty dřívější,“ uvedla v pondělí učitelka českého jazyka na základní škole Monika Nová. „Jde s tím vždy něco dělat, ale učitel musí být velmi důsledný a děti do čtení nutit, jinak by většina jen seděla u počítače a koukala na televizi,“ dodala.

Velmi důležitý je výběr četby, kterou učitel nebo rodič svému dítěti vybere. „My jsme měli jako povinnou četbu Jiráska a Babičku. To pro žáky dnes nepřipadá v úvahu. Je třeba vybírat velmi pečlivě,“ řekla Nová.

Románky a Potter

Na vrcholu žebříčku oblíbenosti už u dětí není Jaroslav Foglar, jako tomu bylo u generace jejich rodičů, ale mnohem modernější díla. „Holky čtou nejčastěji dívčí romány, kluci Harryho Pottera a různé sci–fi. Překvapivě ale rádi čtou Petiškovy Staré řecké báje a pověsti,“ vysvětlila Nová.

Nejdůležitější pro to, aby se v žácích vytvořil návyk na čtení, je motivace. „U nás ve škole dáváme dětem knihy za odměnu, při dobrém prospěchu. Chodíme společně do knihovny, protože jinak jich tam chodí z jedné třídy tak osm,“ postěžovala si Nová. „Vyšší ročníky chodí i do vědecké knihovny, učí se hledat v seznamech a v počítačové databázi,“ dodala.

Ač se to na první pohled nezdá, čtení je pro člověka velice prospěšné. „Čtení je perfektní způsob, jak si doplňovat slovní zásobu a také učit gramatiku. Při čtení totiž žák text i podvědomě okouká. Spousta děl je sice zfilmovaná, ale čtení se ničím nahradit nedá,“ uzavřela Nová.

Tadeáš Nový