Severní spojka má v Českých Budějovicích odvést tranzitní dopravu na trase Jindřichův Hradec - Plzeň mimo Pražskou třídu a Strakonickou ulici. Spojku má tvořit nová komunikace, která přes dosud nezastavěné území povede od Kněžských Dvorů ke kruhové křižovatce u Globusu, na silnici I/20 na směr Písek, Plzeň. Tranzit přes jihočeskou metropoli by se tak zjednodušil.

Investorem stavby má být Ředitelství silnic a dálnic ČR. Stavební povolení vydal z pozice speciálního stavebního úřadu Krajský úřad Jihočeského kraje. Jenže od účastníků řízení přišlo odvolání, jak upozornil server Zdopravy.cz. „O odvolání víme, protože přišlo do našeho rozhodnutí,“ potvrdila pro Deník mluvčí krajského úřadu Hana Brožková. Doplnila, že o odvolání bude rozhodovat ministerstvo dopravy.

Hluk a vibrace

V odvolání je mimo jiné řečeno, že kritici stavby jsou si vědomi jejího významu. Ale jsou toho názoru, že jejich námitky nebyly vždy ve stavebním řízení řádně vypořádány. Stručně řečeno poukazují třeba na to, že při stavebním řízení nebyly řádně doloženy všechny potřebné dokumenty. A považují za nedostatečné posouzení vlivu budoucího hluku, vibrací a imisí z provozu na komunikaci na okolí. Ministerstvo dopravy nyní musí rozhodnout, zda mají pravdu autoři odvolání nebo krajský úřad.

Severní spojka má spojit křižovatku u Globusu, Nemanickou ulici a Okružní ulici. Na snímku křižovatka Nemanické a Okružní ulice a Pražské třídy.Severní spojka má spojit křižovatku u Globusu, Nemanickou ulici a Okružní ulici. Na snímku křižovatka Nemanické a Okružní ulice a Pražské třídy.Zdroj: Deník/Edwin Otta

Podle Adama Kolouška z tiskového oddělení Ředitelství silnic a dálnic ČR ale příprava stavby pokračuje. „V současné chvíli probíhá připomínkování dokumentace pro výběr zhotovitele, předpoklad zahájení výběru zhotovitele je na začátku roku 2024,“ uvedl Adam Koloušek. Která část severní spojky by se stavěla jako první, to se zatím neví. „Jedná se o poměrně složitou stavbu,“ upozornil Adam Koloušek a dodal, že harmonogram je stále projednáván a není v tuto chvíli ještě uzavřen.

Dvě miliardy bez DPH

Podle dokumentace pro stavební povolení má severní spojka stát dvě miliardy korun bez DPH, upřesnění se očekává od dokumentace pro výběrové řízení na zhotovitele. Na severní spojce se nebude podílet Správa železnic, která měla hradit proměnu dnešního železničního přejezdu v Kněžských Dvorech. Místo přejezdu vznikne podjezd. Mimoúrovňová křižovatka v Kněžských Dvorech včetně nového mostu ale bude součástí investice ŘSD ČR. Předpokládaná doba trvání stavby je tři roky, ale ještě to bude upřesněno podle Adama Kolouška v dokumentaci pro výběr zhotovitele.

Proměna kvůli severní spojce čeká i kruhovou křižovatku u Globusu. V dokumentaci je navržena spirálovitá turbo-okružní křižovatka. A úpravy se samozřejmě budou týkat i Okružní a Nemanické ulice.

Vizualizace severní spojky, zdroj: Ředitelství silnic a dálnic. Podívejte:

Zdroj: Youtube