Podle starostky Romany Hajské se průjezdů nákladních aut v poslední době dá napočíst až tři sta denně, včetně těch, kdy prázdné vozy míří nazpět do lomu.

Dopravy výrazně přibylo v souvislosti s blížící se stavbou dálnice D3. Už za pár měsíců mají začít práce i na úseku Ševětín Borek. O dopadu na městys si starostka nedělá iluze. Už roky se přitom jedná o komunikaci, která by dopravu z lomu odvedla mimo obec. Možná, že zhruba do roka by mohl začít fungovat obchvat, který obejde Ševětín od východu a severu.

Městys ale počítá každý den. I v souvislosti s přibývající aktivitou stavbařů kolem dálnice. Starostka proto oslovila Ředitelství silnic a dálnic ČR, Jihočeský kraj a další instituce a navrhla zprovoznit starou polní cestu, kudy by náklaďáky mohly přímo sjíždět na hlavní tah na Prahu. Reakcí je ale zklamána. „Je to záležitost několika set tisíc korun. Ale mám pocit, že se nehledají způsoby, jak to provést, ale důvody, proč to nejde," říká Romana Hajská.

Podle Jana Studeckého, mluvčího Ředitelství silnic a dálnic ČR, je doprava materiálu na stavbu věcí zhotovitele.

Miliony korunInvestici v řádu milionů korun by si měl vyžádat obchvat vedený východně a severně od Ševětína. Ale hotový zdaleka není.

Ševětínu by stačila i stará polní cesta

Od dálnice D3, která se blíží k Českým Budějovicím, očekává většina veřejnosti zjednodušení dopravy mezi jihem Čech a Prahou. Stavba dálnice ale s sebou paradoxně třeba pro Ševětín problémy spíše přináší.

Stále totiž není hotový obchvat, který má z lomu ležícího nedaleko městysu, odvést dopravu rovnou na silnici I/3. Zatím je hotový úsek podél železniční trati. Přes trať se ale zatím silnice nedostala, zdržují to průtahy kolem chystané rekonstrukce železničního koridoru.

Jako rychlé dočasné náhradní řešení by se podle Romany Hajské dala využít stará polní cesta, která by umožnila náklaďákům z lomu sjíždět přímo na silnici I/3 od Prahy. „I kdyby tam bylo dovolené jen odbočení v jednom směru, byla by to pro nás úleva," naznačuje starostka, že obyvatelé městysu počítají každé auto, které přes Ševětín projede. Je ale třeba vylepšit polní cestu a provizorně upravit přejezd jedné strouhy.

V plánech na doprovodná opatření ke stavbě dálnice D3 ale jakákoliv objízdná trasa pro Ševětín chybí. „Ředitelství silnic a dálnic ČR má zájem na odlehčení nákladní dopravy z obce Ševětín ve vazbě na výstavbu dálnice D3," říká sice mluvčí ředitelství Jan Studecký, ale dodává, že zhotovitelé úseků, které se staví nebo budou stavět, využívají přepravní trasy, jež už má lom schválené.

Jenže vedou přímo přes městys. Ohledně možného řešení pak odkazuje Jan Studecký na to, že zatím není podepsána smlouva se zhotovitelem úseku Ševětín Borek, a tedy se ani nedá jednat o napojení od lomu na silnici I/3. Mimo jiné by totiž vedla přes staveniště zhotovitele.

Nutný by byl i souhlas majitele komunikace a policie. Kraj jako vlastník účelové komunikace by nebyl proti jejímu využití. Jak ale říká vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Jiří Klása, hlavně by se podle jeho názoru o řešení mělo starat Ředitelství silnic a dálnic ČR ve spolupráci se zhotovitelem a lomem, protože problematická doprava souvisí s výstavbou dálnice. Krajský policejní mluvčí Milan Bajcura na dotaz Deníku uvedl, že policie zatím oficiálně oslovena nebyla. Ale nevyloučil, že by s provizorním řešením mohla vyslovit souhlas.

Podle Romany Hajské je například lom připraven se na provizorním řešení podílet. Počítá se i s tím, že prázdné náklaďáky by jezdily dál přes městys, sjezd na tah na Prahu by byl jen jednosměrný. Jenže podle starostky schází u některých zainteresovaných institucí vůle třeba i provizorní řešení problému nalézt.