Propojily by se tak tahy na Prahu a na Plzeň, aniž by řidiči museli zajíždět až na Strakonickou. Radnice už pro komunikaci začala vykupovat pozemky. Hlavně se jedná o majitele nemovitostí v Nemanické ulici a navazující části Kněžských Dvorů. Kvůli severní spojce, jak se nová komunikace nazývá, se má totiž v Nemanické ulici stavět nový viadukt, a to by zcela proměnilo dopravní poměry v lokalitě.

„Severní spojka má v místě křížení s trasou IV. železničního tranzitního koridoru jít tak zvaně v zářezu, tedy v tunelu pod kolejištěm," potvrdil náměstek primátora Miroslav Joch. Pro některé firmy je tak nejlepším řešením stěhování. A došlo i na majitele rodinných domů. „Město jednalo při návrhu trasy se všemi dotčenými subjekty 
a shromažďovalo jejich požadavky na případné majetkoprávní vypořádání," zmínil 
k přípravám komunikace Miroslav Joch a dodal, že se například jednalo o společnost Řempo nebo majitele domu 
v Pražské třídě.

Kdo zaplatí podjezd, rozhodnou příští týdny

Až 20 000 automobilů denně by mohlo podle dopravních odborníků využívat budoucí severní spojku v Českých Budějovicích. Zásadní vliv by měla mimo jiné na zatížení Strakonické ulice. Dnes slouží Strakonická jako městský okruh i jako tranzit ve směru západ – východ, včetně vozidel mířících na Prahu. Poslední sčítání z roku 2010 zaznamenalo 42 000 automobilů denně. Pokud nebude postavena severní spojka, mohlo by to podle některých odborníků znamenat v roce 2030 až 52 000 automobilů denně. Pokud spojka bude, má 
na Strakonické „zůstat" jen 
34 000 automobilů v každodenním provozu. Ostatní auta by využila přímou cestu mezi Pražskou a Globusem.

Řidiči by severní spojku uvítali. „Mohlo by to uvolnit hlavní tahy na severu města podobně, jako když otevřeli propojení okruhů. Otázka ale je, kdy se začne stavět," říká Ivan Fabián z Českých Budějovic, který často jezdí směrem na Písek.

Tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Nina Ledvinová už dříve uvedla, že projekt je rozdělen na tři etapy. Do konce roku 2012 chtěla mít ŘSD původně hotové zpracování investičního záměru celého projektu 
a posouzení vlivů stavby na životní prostředí v rámci procesu EIA. Investiční záměr se ale nyní teprve dopracovává 
a zároveň město schvaluje potřebnou změnu územního plánu. Ani proces EIA ještě není ukončen.

V současnosti se hlavní debaty vedou kolem podjezdu pod kolejištěm v Nemanické ulici v Kněžských Dvorech. Původně měla podjezd financovat Správa železniční dopravní cesty v rámci výstavby železničního koridoru. „Jsou však snahy podjezd pod kolejištěm vyjmout z projektové dokumentace pro železniční koridor a přesunout tento objekt do stavby severní spojky. V této otázce proběhnou v dohledné době ještě jednání mezi zainteresovanými stranami," upozornila v pondělí náměstkyně primátora Ivana Popelová.

Stavět se původně mělo začít v roce 2013 nebo 2014. Podle současného stavu příprav se ale zřejmě nezačne dříve než v roce 2015, i když už město vyjednává o výkupech potřebných pozemků nebo nemovitostí.