Dvě velké dopravní stavby na jihu Čech mají být už v příštích týdnech známi dodavatelé. Jihočeský kraj vybírá firmu pro realizaci takzvané jižní tangenty a stát očekává finální nabídky pro dokončení dálnice D4 na Písecku a Příbramsku.

Mezi Včelnou a Českými Budějovicemi se nyní táhne pás polí, který sahá až k Vltavě nebo na druhou stranu k Roudnému. Už v roce 2023 tudy má vést takzvaná jižní tangenta.

Stavbu komunikace plánuje Jihočeský kraj, aby jejím prostřednictvím spojil dálnici D3 u Roudného a výpadovku, která vede z Českých Budějovic na Český Krumlov. Dopravně tedy má zjednodušit poměry na jihovýchodě jihočeské metropole a v blízkém okolí. Podle Radka Šímy z oddělení informací krajského úřadu bylo výběrové řízení na dodavatele zahájeno 14. srpna a do 5. října mají být podané nabídky.

Stavebně nejkomplikovanější bude pod Včelnou křížení jižní tangenty se železniční tratí na Šumavu, cyklostezkou a silnicí do Českých Budějovic. Na projekt, který už je připravený k realizaci, má v dlouhodobém výhledu navázat ještě pokračování od Roudného přes Vidov k Nové Vsi. Pokračování jižní tangenty od Roudného směrem k Nové Vsi má vést dosud nezastavěným územím. Ale projekt má i kritiky, kteří se silnicí nesouhlasí a například upozorňují na to, že poblíž trasy se nacházejí důležité zdroje pitné vody.

Takzvaná jižní tangenta má nabídnout řidičům jednodušší cestu východním směrem od D3 než případné kličkování přes tradičně přehuštěné České Budějovice. Výběrové řízení na dodavatele už běží. „Výsledek a podpis smlouvy se dá očekávat v listopadu 2020, práce mohou být zahájeny bezprostředně poté,“ říká Radek Šíma s tím, že jde především o práce, které nevyžadují uzavírku komunikace – například kácení porostů. Cenu za stavební práce předpokládá kraj 875 milionů korun s DPH. „Po obdržení nabídek zjistíme, o kolik se bude tento předpoklad lišit,“ dodává Radek Šíma.

Silnice má měřit 2,7 kilometru a realizace by měla trvat 24 měsíců. Zkušební provoz se předpokládá od roku 2023. A v termínu už je uvažováno i o případném nutném přerušení prací při nevhodných klimatických podmínkách v zimě.

Ještě na podzim by mělo být jasněji také o dostavbě 32 kilometrů dálnice D4 z Příbramska na Písecko. Podle tiskového mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky mají firmy, které se chtějí účastnit projektu PPP, podat své finanční nabídky do 17. září. Termín byl letos prodloužen o několik měsíců kvůli koronaviru a tomu, že při zodpovídání dotazů firem je nutné vždy znovu všem účastníkům rozeslat aktualizované informace. „Dotazů jsou stovky,“ poznamenal v této souvislosti František Jemelka.

„Zahájení stavebních prací lze s ohledem na učiněný posun očekávat počátkem roku 2021. Nadále platí, že vítěz výběrového řízení bude znám na podzim tohoto roku,“ doplnil k zakázce František Jemelka. Stavební náklady se očekávají zhruba 11 miliard korun.