Rudolfovská třída dostala v hodnocení kvality oranžovou čili čtyřku, Jiráskovo nábřeží hraje všemi barvami od zelené jedničky po červenou pětku, ulice u Sirkárny střídá čtyřku a pětku. Jedničku má třeba část Milady Horákové, Riegrova ulice, většina vozovek v centru a možná překvapivě i celá Lannova třída.

Kde se známky vzaly? Město České Budějovice si nechalo zhotovit pasport pozemních komunikací, který ukazuje, jak jsou na tom. Roztříděny byly na zvláštní mapě do pěti kategorií. Jednička (zelená) - výborný stav, dvojka (modrá) - dobrý stav, trojka (žlutá) - vyhovující, čtyřka (oranžová) - nevyhovující, pětka (červená) - havarijní. Podívat se může každý.

České Budějovice vytvořily pasport, který hodnotí stav komunikací ve městě. Na snímku Rudolfovská třída.České Budějovice vytvořily pasport, který hodnotí stav komunikací ve městě. Na snímku Rudolfovská třída.Zdroj: Deník/Edwin Otta

„Chceme být vůči občanům plně otevření, a tak jsme pasport zveřejnili na webu města, aby občané mohli vidět, v jakém stavu jsou konkrétní komunikace, jak si stojí v porovnání s jinými,“ říká náměstek primátorky Michal Šebek. Na mapu městských silnic se tak může podívat každý zájemce a najít si tam tu, která ho zajímá. „Popravdě si uvědomujeme, že tím i na sebe vytváříme tlak, který zákonitě následně ze strany občanů přijde. Současného stavu komunikací jsme si vědomi, a to jen potvrzují kroky kolem jejich opravy a údržby, které jsme zahájili již počátkem února 2024. Samotný pasport má přispět nejen k jasné vizualizaci, ale také dle něho chceme dlouhodobě plánovat údržbu komunikací, a to až s výhledem na tři roky dopředu,“ dodává Michal Šebek.

V rámci pasportu bylo zmapováno necelých 373 kilometrů vozovek a 383 kilometrů chodníků. Dokument včetně mapových podkladů bude dvakrát ročně aktualizován. Jednou za tři roky bude následovat generální revize.

České Budějovice vytvořily pasport, který hodnotí stav komunikací ve městě. Na snímku Rudolfovská třída.České Budějovice vytvořily pasport, který hodnotí stav komunikací ve městě. Na snímku Rudolfovská třída.Zdroj: Deník/Edwin Otta

Mezi silnicemi má (zaokrouhleně) 37 kilometrů jedničku, 73 km dvojku, 105 km trojku, 112 km čtyřku a 44 km pětku. Chodníky dopadly mnohem lépe. 177 km za jedna, 156 km - dvojka, 44 km - trojka, 17 km - čtyřka, a jen čtyři km dostaly pětku.

„Naprosto rozumím tomu, že stav našich ulic a chodníků zajímá každého občana. Proto jsme se snažili, aby byl pasport srozumitelný a každý se mohl přesvědčit o stavu komunikací, které používá. Podněty občanů určitě vítáme, a proto jsme zřídili e-mailovou adresu pasportmesta@c-budejovice.cz, kam nám každý může zaslat svůj názor,“ dodal Michal Šebek.

O slunečných Velikonocích se na silnice po zimě vydali ve velkém i cyklisté a motocyklisté.
Jaro poslalo na silnice i cyklisty a motorkáře, zranitelné účastníky provozu

Klasifikace stavebně technického stavu splňuje obsahové náležitosti stanovené základními technickými předpisy. Důležité je, že pasport zahrnuje pouze komunikace ve vlastnictví města, neobsahuje místní komunikace IV. kategorie, jako jsou např. chodníky ve vnitroblocích. Nehodnotí ani vozovky, které patří kraji nebo ředitelství silnic a dálnic na území města.

Mapy včetně vysvětlivek lze najít ZDE