Část opozičních zastupitelů se ohradila proti tomu, že rada města uložila náměstku primátora Rudolfu Vodičkovi připravit podklady pro rozhodnutí o možném sloučení základních škol Máj I a Máj II.

„Doufám, že v tom nejsou žádné osobní důvody někoho. Máme natřískané školky, jestli celá rada ví, co dělá,“ upozornil v diskusi zastupitelů Miroslav Joch. Navázal na něj Petr Braný, který zmínil, že pamatuje, jak jedna nynější horlivá zastánkyně slučování před několika lety právě proti slučování na Máji bojovala.

Kapacita

Kritika se snesla i na návštěvu školské komise na Máji II. Zastupitel Marek připomněl, že komise odmítla představení některých učitelů s tím, že na to není čas. Radní Jana Menzelová na to odpověděla, že šlo o pouhou prohlídku školy kvůli jejím kapacitám. „Ředitelka se chtěla věnovat jinému problému, který jsme s díky odmítli,“ konstatovala Menzelová.

Ve školách Máj I a Máj II je nyní zhruba přes polovinu žáků, než činí jejich kapacita.

„Zvážit bychom měli všechny okolnosti,“ řekl však Braný a podotkl, že například odborné kabinety jsou vybaveny speciálním zařízením v řádech statisíců korun, které se jen tak nedá přestěhovat. Jejich přesun by si mohl vyžádat další náklady.

„Doufám, že to bude diskuse zejména nad čísly a fakty,“ doplnil Braný a podotkl, že někteří to berou tak, že základka Hluboká má problém a musí se řešit. Poukázal tím na záměr přesunout na Máj začínající waldorfskou školu z hlubocké základky a pronajmout alternativní škole část areálu základky Máj II.

Braný varoval i před tím, že se formou nájmů postupně dostane sídlištní škola do situace, kdy bude zbytečné o ní jednat, protože fakticky skoro nebude existovat. Přitom Základní škola Máj II poskytuje specializovanou výuku velmi nadaným dětem a je zde také program pro děti ze sociálně slabých rodin. Na některých projektech spolupracuje i s ministerstvem školství.

Při úvahách rady města však značnou roli hrály ekonomické zřetele. Podle radní Jany Menzelové je škola prosperující při 26 – 27 žácích ve třídě. Ne vždy jsou tyto počty na základkách na Máji naplněny.

„Na stejný počet dětí bude méně učitelů. Nemusím snad zdůrazňovat, že z pedagogického hlediska je to horší,“ ohradil se proti prostému přepočítávání žáků na dotace Jindřich Čítek. Dodal, že právě sídlištní školy vyžadují menší kolektiv dětí, kde se dá lépe pracovat.

„Tahle debata trošku předběhla dobu,“ upozornil však radní Martin Kuba a podotkl, že rada města chce jen zkoumat efektivnost využití školských kapacit. „Nikdo neřekl, slučme Máj,“ uvedl Kuba.

K otázce využití školských kapacit se zastupitelé mají vrátit na jednání 3. července.