Ve hře jsou miliony korun, které by musely obecní pokladny vydat navíc. Občané ale možnou změnu vítají a některé radnice se jí ani nebrání. Pesimisté však poukazují na to, že nakonec stejně budou možná chodníky uklízet sami lidé.

„Sněžilo teď čtyři dny v kuse a já uklízel někdy i po dvou hodinách a večer třeba ještě v deset hodin,“ říká Miroslav Brázda z českobudějovického Pražského předměstí. „Jenže já jsem důchodce, mám na to čas. Vedle bydlí ve vile mladá dvojice a ti uklidili jen navečer a ráno někdy ani ne,“ poukazuje čtyřiašedesátiletý muž na největší problém současné úpravy. Za obecní chodník odpovídají majitelé přilehlých nemovitostí. Jenže jejich šance jak zajistit úklid jsou různé a navíc se starají o věc která jim ani nepatří.

„Ten návrh má reálný základ,“ zdůrazňuje k novele starosta Hluboké nad Vltavou a senátor Tomáš Jirsa, s tím, že současný stav přetrvává z doby komunismu. „Zákon uleví fyzickým osobám, které jsou neoprávněně tlačeny do úpravy chodníků,“ dodává Jirsa, ale připouští, že si počká, jak velké pozdvižení nastane mezi starosty. České Budějovice například vyčíslily možné nové náklady na 28 milionů korun.

Naopak starosta Týna nad Vltavou Karel Hájek novelu zákona jen vítá.

Připravovaná novela zákona, která by obcím nařizovala odklízení chodníků namísto obyvatel, vyvolala mezi starosty pořádný rozruch. A to ještě neplatí, nejprve ji musí posvětit Senát.

Ale například první muž Týna nad Vltavou Karel Hájek je všemi deseti pro.

„Můj názor je známý. Tento návrh považuji za přijatelný. Navíc si myslím, že to bude pro všechny spravedlivé. Protože teď se například o chodníky nemusejí starat obyvatelé z paneláků. A navíc jsem toho názoru, že každý se má starat o své věci, tedy i obec o své chodníky,“ naznačuje Hájek.

„Také kvůli tomu, že u nás bydlí hodně lidí na sídlištích, si myslím, že zase až o tolik peněz navíc nás uklízení všech chodníků stát nebude. Dokonce jsem už dal pokyn, aby se všechny chodníky uklízely už dnes. Bez ohledu na zákon,“ dodal Hájek s tím, že připravovaná novinka navíc pomůže starým obyvatelům, kteří už nemají například tolik sil na každodenní hrabání sněhu.

Vedení většiny oslovených měst a obcí však s novelou nesouhlasí. Například České Budějovice by oproti dnešním zhruba 12 milionům korun musely z městské pokladny zaplatit za novou techniku 25 milionů korun a odhad běžných ročních výdajů činí 28 milionů korun. „Základním argumentem pro odmítnutí převodu odpovědnosti za úklid chodníků nemusí být pouze finanční krytí,“ upozorňuje Vladimíra Hrušková, vedoucí odboru Správa veřejných statků českobudějovického magistrátu.

Kilometry navíc

Vedle 300 kilometrů místních komunikací by na město spadla údržba 600 kilometrů chodníků. Z toho 400 kilometrů by se muselo uklízet ručně.

Podle standardů zavedených ve městě by se musela velká část uklidit do osmé hodiny ranní. Podle Hruškové by to znamenalo až 1500 lidí, schopných prakticky okamžitě nastoupit.

Řada menších obcí je také nespokojena. „Hrůza, hrůza, hrůza,“ vyjádřil se starosta Římova Vladimír Koupal. „Dokonce jsem posílal mobilem zprávu našim poslancům, aby nehlasovali pro. Nedovedu si to představit,“ dodal Koupal, protože obec má řadu osad a jen dva technické pracovníky. „Oba jsou nyní ve stavu nemocných, tak jsem šel šornovat sám. Dá se na to někdo sjednat, ale to jsou peníze navíc a na to obec nemá,“ zdůraznil Koupal. Podobně vidí věc v Žabovřeskách. „Je to další povinnost na bedra obce,“ říká starosta Jan Tomášek. „Dnes uklízejí občané chodníky a myslím si, že si je budou uklízet i nadále jako uvědomělí obyvatelé obce. Když si to bude chtít někdo vykládat tak, že uklízet nebude, tak bude muset počkat, než se k němu při úklidu starosta dostane, jinak to nevidím,“ konstatoval Tomášek. Doplnil, že když někdo starostovi pomůže, dobře, ale že obec určitě nemá prostředky na nějakého zaměstnance.

Českobudějovický zastupitel a poslanec Petr Braný byl sám proti novele a obává se, že obce mohou sáhnout ke zvyšování daně z nemovitostí, aby získaly peníze na úklid. „Je také možné, že se začnou vyrábět značky, že v zimním období se chodník neudržuje,“ upozornil na jednu z nejhorších variant možného budoucího vývoje Braný.