České Budějovice – Pravidla přednosti v jízdě a pokyny policisty, který řídí provoz, si musí osvěžit řidiči, kteří jsou běžně zvyklí projíždět křižovatkou ulic Strakonická – Plzeňská podle semaforů. Z provozu, a to na řadu dní, je vyřadilo ve středu krátce po poledni nákladní auto, které hydraulickou rukou zachytilo za troleje a spolu s nimi strhlo k zemi a zdemolovalo také semafory a veřejné osvětlení.

Křižovatku do doby, než se podaří opravit rozsáhlé závady, řídí policisté. Provoz se jim daří zvládat bez větších zádrhelů, nicméně téměř v každém intervalu se najde šofér, který si není jistý správnou reakcí na pokyn policisty. V tom lepším případě do křižovatky raději nevjíždí, najdou se ale i tací, kteří ji bez uzardění profrčí i z právě uzavřeného směru.

Provizorní režim pro řidiče a chodce by mohl skončit v pondělí odpoledne. Minimálně do té doby odhaduje práce na opravách světelné signalizace Radek Terber, vedoucí pobočky společnosti Swarco Traffic. „Je zničený výložníkový stožár, čtyři nebo pět návěstidel a videodetekce. Ta je přitom na křižovatce podobně jako všechny LED diody nainstalovaná nově sotva půl roku,“ vypočítává škody, které jen na systému semaforů dosáhnou 200 tisíc korun.

Opravy nejsou jednoduché. Hned po nehodě dělníci demontovali poškozené semafory, ve čtvrtek připravovali patku, do které v pátek zasadí stožár. Ten je tak specifickým zbožím, že nebylo jednoduché jej narychlo sehnat. Ani pak se nedá oprava uspíšit, je nutné počkat, až patka a usazení stožáru s šest metrů dlouhým ramenem zatvrdne. „V pondělí nainstalujeme návěstidla, připravíme řadič a vše doladíme. Odpoledne by mohly semafory fungovat,“ odhaduje Terber.

Radost z nečekané práce nemají ani v Dopravním podniku města České Budějovice. „Škody jsou závažné, máme stržených asi čtyři sta metrů trolejového vedení, ale i převěsy, na kterých jsou upevněné, zničený je i napájecí bod. Proto opravy nejsou jenom o natažení trolejí. Technici budou muset pracovat převážně z montážních plošin speciálních aut, což znamená další omezení dopravy, proto se budeme snažit opravy směřovat do víkendových dní, kdy není takový provoz,“ nastínil plán oprav mluvčí dopravního podniku Radek Filip.

Do té doby musí na linkách, kde nyní chybí troleje, jezdit autobusové spoje. To je podle Filipa náročné na organizaci, protože je nutné nahradit hned dvě páteřní linky a vzhledem k frekvenci spojů je potřeba velké množství autobusů.

Do terénu vyjížděly už krátce po nehodě, kdy dokonce musely jezdit po náhradní trase. „Než se místo nehody zajistilo, museli jsme spoje odklánět přes Husovu třídu, cestující na zastávkách jsme o mimořádném opatření informovali prostřednictvím označníků,“ vysvětluje Filip nevyhnutelná opatření.

Třebaže troleje zůstaly ležet na zemi, nepředstavovaly pro kolemjdoucí nebezpečí. „Samozřejmě platí, že by se v takovém případě neměl nikdo vedení dotýkat, ale obvykle okamžitě dojde ke zkratu a napájení vypadne. Navíc energetická pohotovost v takovém případě vyjíždí s modrým majákem a na místě může být do několika minut,“ říká k bezpečnosti.

Podobné situace bohužel nejsou v Budějovicích výjimkou. „Před dvěma lety se podobná nehoda, která poškodila i semafory, udála na křižovatce ulic Pražská a Okružní,“ vzpomíná Radek Terber. „Nejkritičtější je, z pohledu rizika stržení trolejí, viadukt na Rudolfovské, kde je snížená výška, ale poměrně často se takové nehody stávají i na Strakonické. Ta totiž slouží jako městský okruh, vede tudy E 55 a jezdí tudy i nadměrné náklady. Nepozorní řidiči někdy přehlédnou dopravní značení a doplatí na to,“ ví o problematických místech Radek Filip.

Zarážející ale podle něj je, že naprosto stejné vozidlo téže firmy se stejnou poznávací značkou poškodilo troleje už před dvěma lety v Papírenské ulici.

Ruční řízení křižovatky policistou


STŮJ.
Pokud má policista takto rozpřažené ruce, znamená to pokyn stůj pro řidiče, kteří přijíždějí k jeho čelu a zádům. Volno mají ti, kteří jedou směrem k jeho pravému či levému boku. Mohou i odbočit, pokud ale odpočují doleva dávají přednost protijedoucím vozidlům .



POZOR.
Policista vztyčí paži nebo předloktí pravé paže se směrovkou. Řidič ze směru, pro který byl předtím provoz zastaven, je povinnen připravit se k rozjetí. Ten, který měl do té doby volno, musí zastavit vozidlo.



TROJSTRANNÁ UZÁVĚRA.
Svírají-li předpažená a upažená ruka policisty pravý úhel, znamená to stůj pro řidiče přijíždějícího k zádům a levému boku a volno pro řidiče, který přijíždí k čelu policisty, jede rovně či odbočuje vpravo nebo vlevo. Zároveň má volno řidič přijíždějící k pravému boku policisty a odbočující pouze vpravo. Volno mají i chodci podél levé ruky policisty. (pak)