Podle soudů nedochází označením místa specializovaného prodeje a servisu vozidel k porušení ochranné známky výrobce. K tomuto závěru došel jak Městský soud v Praze, tak čerstvě i Vrchní soud. O jeho verdiktu informoval sever idnes.cz.

Německá automobilka se domáhala žalobou odstranění své značky z reklamního stojanu před budějovickou provozovnou. Podle něj může zákazník ze spojení ochranné známky a nápisu „specializovaný prodej & servis" mylně předpokládat, že má Autoimport Mach oficiální vazbu na výrobce této značky a je jejím autorizovaným prodejcem a servisem.

Jak už ale dříve podotkla soudkyně Městského soudu v Praze Helena Nebesařová, pokud žalovaný legitimně prodává a opravuje vozidla značky BMW jako nezávislý podnikatelský subjekt, je nezbytné, aby zákaznickou veřejnost o svých službách informoval. Nemůže se přitom podle ní vyhnout užití označení BMW, které je chráněno slovní ochrannou známkou žalobce. A Vrchní soud jí nyní dává za pravdu.

Autosalon Mach může i nadále používat ochrannou známku BMW na reklamním stojanu před svým budějovickým autosalonem.
Budějovický autosalon porazil u soudu známou automobilku BMW

„Jako specializovaný prodejce umíme zákazníkům dodat vozidla, která nejsou v autorizovaných salonech skladem, nebo by na ně čekal zákazník často i desítky měsíců. Je logické, že svou provozovnu chceme viditelně označit značkou, kterou prodáváme a servisujeme,“ uvedl Lubomír Mach, zakladatel koncernu Mach Motors. Ten má autosalony v Praze a Českých Budějovicích, už od roku 1994 se specializuje na nová a zánovní vozidla BMW. Že není autorizovaným partnerem, upozorňuje mimo jiné například i na svých webových stránkách.

Podle advokáta Davida Řezníčka, který Mach Motors ve sporu zastupuje, může být čerstvé rozhodnutí soudu precedentem pro další podnikatele.„Známkoprávní předpisy Evropské unie neopravňují vlastníka ochranné známky, aby zakázal třetí osobě užívat její užití za účelem označení výrobků nebo služeb pocházejících od vlastníka této ochranné známky," míní David Řezníček a dodává, že známkoprávní spory nezřídka slouží k zastřenému konkurenčnímu boji.

„Náš klient během bezmála třiceti let svého podnikání jednoznačně prokázal, že značku BMW prodává a servisuje s takovou odbornou a technickou úrovní, aby mohl označení specializovaný servis a prodej řádně používat,“ zdůrazňuje advokát David Řezníček.