Obrovské haldy jílu a hučící pásové bagry, které hloubí dno řeky. Takový obrázek nyní poskytuje Vltava mezi jezem v Českém Vrbném a nedalekým železničním mostem. Až bagry skončí svou práci na prvním úseku splavnění, bude prohloubené dno umožňovat plavbu mezi Hlubokou nad Vltavou a krajským městem.

„Plavba z Českých Budějovic do Hluboké nad Vltavou by měla trvat tak do jedné hodiny,“ odhaduje poradce hejtmana Ivan Študlar čas potřebný pro překonání vzdálenosti devíti kilometrů ve vyhlídkové lodi. Prohrábka dna zajistí plavební hloubku 1,6 metru a umožní průjezd lodím s ponorem do 1,3 metru.

V Českém Vrbném také dodavatelská firma Metrostav zrekonstruuje jez. „Komplikovanější než prohrábka dna řeky bude výměna klapek na jezu. Teď jsou zde betonové klapky a přijdou sem ocelové. Dvě jezová pole se budou vyměňovat postupně,“ popsal nejobtížnější část akce Jaroslav Jedlička, který povede za dodavatele stavbu. „V jižních Čechách jsme například stavěli jachetní přístav Marína Lipno,“ připomněl dlouhodobé angažmá firmy ve vodním stavitelství výrobní náměstek Zdeněk Ševčík. Současné práce si vyžádají částku necelých 160 milionů korun a přispěje na ně i Evropská unie.

Projekt splavnění Vltavy má dlouholetou historii, ale jeho kritici upozorňují na to, že návratnost vložených prostředků je nejistá. Obhájci splavnění v něm zase vidí šanci na rozšíření turistické nabídky novým směrem.

Vltava se jako splavný tok využívala po celá staletí. Po nástupu železnice ale význam vltavské vodní cesty upadal a neudržela se ani voroplavba. Té zasadily poslední ránu přehrady budované v rámci tak zvané Vltavské kaskády.

V současnosti jsou pro rekreační plavbu splavné jen oddělené úseky řeky a pro průmyslové účely se využívá pouze tok od Prahy k Mělníku.

Do Týna se popluje přes čtyři komory

Na tři úseky je rozdělen projekt splavnění Vltavy mezi Českými Budějovicemi a Týnem nad Vltavou. Kromě prohrábky dna a rekonstrukce jezů budou dokončeny nebo nově vybudovány i čtyři plavební komory. V první fázi si vyžádá necelých 160 milionů korun.

„Po dokončení celého projektu v roce 2013, kdy budou dobudována i plavební zařízení na Orlíku a Slapech, vznikne souvislá vltavská vodní cesta, napojená díky Labi na rozsáhlou síť evropských vodních cest,“uvedl včera při slavnostním zahájení prací na splavnění řeky pod Českými Budějovicemi Miroslav Šefara, ředitel společnosti Ředitelství vodních cest České republiky.

Plavební hloubka v 1. etapě splavnění má činit 1,6 metru a v budoucnu případně 2,2 metru. Plavidla by měla mít nosnost do 300 tun, délku 38,5 metru a šířku 5,05 metru.

Přístaviště se chystá nejen v Českých Budějovicích u Lannovy loděnice (už pro lodě o délce 60 metrů), ale například i v Českém Vrbném. U vodáckého kanálu se plánuje kotviště pro 23 malých lodí a minimálně dvě osobní lodě. „Připravujeme možnost pro uplatnění soukromých aktivit. Plavbu nebude provozovat kraj nebo město České Budějovice,“ vysvětlil poradce hejtmana Ivan Študlar. V Českém Vrbném by také mohla vzniknout půjčovna malých motorových lodí a o tomto záměru se nyní jedná s ministerstvem dopravy.