Svou práci a nabídku představuje návštěvníkům agrosalonu Země živitelka téměř šest set vystavovatelů z rozličných oblastí. Od zemědělců a statkářů, přes lesníky, chovatele a potravináře, až po distributory zemědělské techniky a státní organizace.

Podle vedení výstaviště lze díky složení expozic, stánků a zastávek oslovovat jak laiky, tak i odbornou veřejnost. Samozřejmostí má být i domlouvání obchodů a hospodářský význam festivalu. V rámci soutěží a prezentací se zájemců představují velcí i malí hospodáři, prodejci a instituce. Ty lze pak zpravidla navštívit i na jejich stáncích pro domácí produkty či konzultace.

Není to jen o dotacích

Na agrosalonu své zázemí tradičně rozložili například představitelé Potravinářské komory, Státního zemědělského intervenčního fondu či Ministerstva zemědělství. Právě pod to spadá i Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond (PGRLF), jehož činnost přibližuje na jejich stánku přítomný ředitel úseku podpor Jan Pátek.

PGRLF dle něj nabízí rozličnou pomoc českým farmářům, lesníkům či potravinářům, nejčastěji v podobě přímých dotací či podpoře pro úvěry a pojištění. Zažádat si přitom může úplně každý, kdo splňuje potřebné podmínky. „Největší podíl našich klientů tvoří zemědělští podnikatelé, následně lesní hospodáři a zpracovatelé zemědělských produktů,“ vyjmenoval Jan Pátek a dodal, že u dotací se na velikost podniku nehledí. Některé jsou určené všem, jiné specificky jen pro menší a střední podnikatele.

Po zažádání o podporu musejí zemědělci nějakou dobu vyčkat, čas se různí podle detailů zakázky. Shodná je ale naopak nutnost doložení podnikatelského záměru. „Klient v něm shrne historii svého podnikání, investici, na níž podporu požaduje, a zhodnocení co mu přinese,“ popsal Jan Pátek. Nejčastěji se dle něj jedná o nákup velké techniky, například traktorů, nakladačů či sklízecích mlátiček.

Někteří ze zájemců občas nezvládnou naplnit podmínky, případně je dokonce poruší, podle Jana Pátka se to ale k počtu přijatých žádostí stává poměrně vzácně. Celkově pak žádostí instituce každoročně vyhodnocuje okolo dvanácti tisíc, jak z řad větších, tak i menších zemědělců. Ti nad velkostatkáři spíše převažují.

Stejně jako jiné instituce zamířili představitelé PGRLF na Živitelku za svými klienty a potenciálními zájemci. Říct lidem, co se připravuje, poradit ohledně stávajících dotací či pomoct s již probíhající administrativou, to jsou příklady činností, které zde vystavovatelé nabízejí. „Náš stánek navštěvují i začínající farmáři, kterým můžeme dát komplexní informace o příslušných programech,“ přiblížil Jan Pátek.

Technika všude, kam se podíváš

Státní a odborné instituce umístili organizátoři především do samostatného pavilonu. U distributorů techniky něco takového ale nebylo možné, na agrosalonu se totiž sešli stovky traktorů, kombajnů a dalších strojů.

Návštěvníci na ně mohou narazit například i u stánku společnosti Dakr, která na výstaviště přivezla především sekačky a mulčovací stroje. Podle budějovického prodejce Lukáše Novotného tak jsou schopni oslovovat i menší zemědělce či obyčejné rodiny, respektive každého, kdo má alespoň nějakou zahradu.

Země živitelka má podle něj vysoký dosah, jelikož ji navštěvuje velké množství lidí. Srovnatelná je snad jen s výstavou Techagro, která se koná každý rok v Brně. V tisících návštěvníků tedy lze narazit i na budoucí klienty a kupce.

„Prakticky každý má nějakou zahrádku. Většina z lidí co tady jsou má i nějaké malé políčko, takže tam tyhle stroje jsou schopni využít,“ komentoval Lukáš Novotný a připustil, že velká část návštěvníků agrosalonu přišla právě i proto, aby nakoupili novou techniku, nebo si alespoň udělali bližší obrázek o nabídce na trhu.

Zájemce u stánku s technikou přitom zpravidla netvoří pouze noví zájemci. Velká část lidí už stroje pořízené má, případně se společností delší dobu spolupracuje. „Buď si chtějí koupit nový, nebo se poradit, zjistit více informací a podobně,“ popsal Lukáš Novotný. V případě koupě lze pak celý obchod zahájit přímo na výstavišti.

Zemědělským veletrhem s koláčem či vínem

Odborníci a farmáři ovšem nejsou jedinými návštěvníky agrosalonu. V davech lidí lze narazit i na rodiny s nadšenými dětmi, fanoušky techniky či pouze zvědavce, kteří šli na veletrh jako na jakoukoliv jinou akci. Na podobné návštěvníky cílí stánkaři, kteří místo těžké techniky přivezli svoje domácí výrobky či regionální potraviny.

Svůj stánek na Živitelku přivezli i vinaři z moravských Lednic a Valtic. Podle Petra Krejčíka, který zde jedno z vinařství zastupuje, jezdí vinaři na agrosalon pravidelně, aby propagovali svá vína i krásy Moravy mezi nejen jihočeskými návštěvníky.

„Do republiky vyjíždíme poměrně často, v Budějcích je ale čím dál tím víc milovníků kvalitních vín,“ myslí si Petr Krejčík. I proto se s Lednickým vinařstvím připojil k vinařskému salonu, který je při zemědělském veletrhu součástí výstaviště. Prodejci tam představují svá nejlepší vína, která taktéž uspěla i v celorepublikové soutěži.

Zisk z prodeje lahví ale není jediný důvod, proč vinaři na Živitelku přijeli. Petr Krejčík označil otevřené prostředí agrosalonu za ideální prostor k diskuzi s běžnými zákazníky i odborníky. „Můžeme si vyměňovat zkušenosti a poznatky, a to jak s běžnými návštěvníky, tak i s milovníky vína,“ řekl Petr Krejčík.

Kromě vína nabízí na svých stáncích i návštěvníky oblíbený burčák. U vystavovatele se tak zastavují i obyčejní lidé, kteří chtějí pouze uhasit žízeň. Neopomenutelní jsou ale podle Petra Krejčíka hlavně ti, kteří si krom výběru dobrého vína chtějí i nechat poradit, ať už ohledně konzumace či přímo vybírání a pěstování.

Podle vedení výstaviště navštívilo loňský agrosalon přes 115 tisíc lidí, letošní nápor očekávají obdobný. Zájemci mohou na zemědělský veletrh zavítat ještě v pondělí a úterý, poté se jeho brány uzavřou a své návštěvníky přivítají zase až za rok, při čtyřicátém sedmém ročníku Země živitelky.

Dalibor Máslo