Osmnáctiletá Kamila Čechová ze Zlivi jezdí do Budějovic každý den a přiznává, že jí dlouhá výluka, stejně jako ty předešlé, působí problémy. „Výluka mi komplikuje život, hlavně neúměrně dlouhou dobou cestování. Než dojedu ze školy domů, je pomalu večer a já nemám skoro na nic čas," zmiňuje Kamila Čechová hlavní problém.

Jízda po úseku dlouhém sedmnáct kilometrů, která vlakem běžně trvá dvacet minut, se kvůli výluce protáhne i na hodinu. Při cestě tam i zpět tak Kamile Čechové zabere cestování denně hodinu a půl navíc. Plynulost náhradní dopravy je závislá na počtu cestujících, kteří na malém nádraží ve Zlivi přesedají z vlaku na autobus nebo naopak. „Hodně plné jsou autobusy v sedm ráno a pak ve tři odpoledne," jmenuje Kamila Čechová nejhorší spoje.

Výhodou pro cestující je, že tentokrát spoje nemění časy odjezdů, jako tomu bylo u některých autobusů při nedávné výluce na krumlovské trati.
Podle tiskové mluvčí Českých drah (ČD) Radky Pistoriusové se výluka týká každý den 55 vlaků na plzeňské trati a 62 vlaků na pražské trati. „Nasazeno je denně přibližně šedesát autobusů," uvedla Radka Pistoriusová s tím, že ČD jsou zatím s náhradní přepravou spokojené.

„Spolupráce s autobusovými dopravci je dobrá. Je třeba ale připomenout, že s přestupem do autobusů cestující nejsou nikdy spokojení a vnímají to jako nepříjemnost," doplnila Radka Pistoriusová. Dodala, že dráhy se ale snažily o maximální informovanost cestujících předem.

Kola vozí při výluce lidem pomocné dodávky

Až šedesát autobusů za den zabezpečuje náhradní dopravu po dobu výluky v úsecích Č. Budějovice – Zliv a Č. Budějovice – Veselí nad Lužnicí. V průměru jich na jeden vlakový spoj vychází pět. Podle ředitele Krajského centra osobní přepravy Českých drah Jiřího
Kafky zohledňují při plánování předpokládaný počet cestujících a obsazenost vlaku. „Vycházíme z dlouhodobého sčítání a praktických zkušeností," potvrdil. „Podle toho nasazujeme optimální počet autobusů. Ve špičce před čtvrtou hodinou je jich někdy i osm, ráno na méně frekventovaných spojích třeba jen jeden," doplnil Jiří Kafka s tím, že bát se nemusí ani cestující s kolem nebo jiným větším zavazadlem, které je problematické přepravovat autobusem. „I na to jsme mysleli. Autobusy jsou doprovázeny dodávkami, které zajišťují přepravu kol," ujistil Jiří Kafka a vyzval cyklisty, aby případné větší skupinky hlásily svou cestu předem. „Od více než pětičlenných skupin je to dobré, jsme pak schopni jim zarezervovat místo," vysvětlil.

Největším problémem výluky je organizace přepravních kapacit. Adam Leicht 
z Prahy, který v pondělí cestoval přes Písek a Zliv do Českých Budějovic, v ní vidí největší problém. „Nevím, do kterého
z autobusů mám nastoupit, všechny autobusy jsou označeny směr Budějovice, ale nevím, které jedou a které jen čekají," hodnotil.

Dobrou zprávou je, že současná výluka je letos poslední.