Nebezpečnému přecházení mezi Grandem a Mercury v Nádražní ulici má být konec. Po událostech z minulého týdne, kdy zde srazil asi 30letý řidič dva chlapce ve věku 13 a 14 let a z místa zbaběle ujel, došla městským strážníkům trpělivost a přistoupili k razantnímu řešení. Při dopravních špičkách mezi 7 - 9 a 13 - 17 hodinou tudy nikoho nepouštějí.

„Místo od té doby hlídáme a nikoho tam přecházet nenecháváme. Neukázněné chodce zaháníme na přechod nebo do podchodu,“ popisuje zástupce strážníků Václav Sup. Lidé však vnímají jejich snahu s určitou rezervou.

„Řekla bych, že už je skoro pozdě. Do Budějovic moc nejezdím, ale když tam jsem, tak na tom místě přecházím také. Jestli tím něco vyhráli, nevím, museli by tam stát 24 hodin. Myslím, že lidé stejně na přechod nepůjdou a do podchodu také ne,“ říká například Jana Hanzalová ze Štěpánovic.

Podobně hovoří i František Čížek ze Zlivi. Preventivní opatření zde podle něj měli strážníci udělat dávno předtím, než se něco stalo.
„Šel jsem tam asi dva dny potom a strážníky viděl, na každé straně jednoho. Přišlo mi to s prominutím jako takové divadélko, iniciativně prudili kdejakého mlaďocha, který chtěl přeběhnout, ale důchodce s hůlkou normálně pustili,“ podivuje se Čížek. Ještě horší je to podle něj u drážní polikliniky. Lidé zde totiž neuváženě přebíhají kolem svodidel a neuvědomují si, že se nacházejí na čtyřproudé silnici, kde jezdí auta poměrně rychle. „Zejména starším a hůře pohyblivým lidem trvá déle, než to místo přeběhnou. Řidiči na ně raději zatroubí, než by zpomalili,“ zmiňuje Čížek.

Snahu strážníků o zabezpečení problematického místa naopak vítá třeba řidič autobusu František Tůma z Budějovic. Projíždí tudy denně a s nebezpečnými situacemi se tak setkává velmi často. „Je to dobrý nápad, alespoň si lidé uvědomí, že tudy skutečně nemají procházet. Velká část chodců si často doslova vynucuje přednost i na zakázaných místech a ohrožují tak nejen sebe, ale i řidiče,“ argumentuje Tůma. Shoduje se s ním i Miroslav Klínek z Borovan. „Určitě je to dobře, že to tam hlídají. Sám jsem tam sice žádnou nebezpečnou situaci nezažil, ale člověk nikdy neví,“ podotýká Klínek.

Mezi obyvateli krajského města se najdou i takoví, kteří by uvítali v Nádražní ulici nový přechod. Patří mezi ně i důchodce Karel Havlíček ze Suchého Vrbného. Představoval by si ho v místech, kde končí kovový plot dlouhý přes sto metrů, který rozděluje v těchto místech silnici.
„Provozu by to nijak neuškodilo a tisícům lidí denně by to usnadnilo cestu na nádraží,“ je přesvědčen Havlíček.

Dalším problematickým místem, kde lidé často přechází mimo vyznačený přechod, je Senovážné náměstí. Také zde by mnozí z obyvatel uvítali nový přechod. Návrhem se před nedávnem zabývala i rada města, ale nakonec neprošel. Důvodem mělo být to, že jsou zde dva jiné přechody a další by jen brzdil provoz. S tím však nesouhlasí například náměstkyně primátora Ivana Popelová. „Je to záležitost, která se připravuje už velmi dlouho, nejméně deset let. Postupně se k tomu vyjadřovali tři projektanti. Myslím, že je třeba, protože se to místo využívá a přechod by měl být tam, kde lidé chodí,“ zdůvodnila Popelová.

Doplnila, že přechod přes Nádražní a Žižkovu ulici je součástí plánovaného přednádražního prostoru. „Je to projekt, který byl projednán a teď se k němu přidají připomínky. Příští rok by to snad mohlo být hotové,“ nastínila náměstkyně Popelová.

Váhavé stanovisko však dosud zaujímají ke stavbě tohoto přechodu policisté. Podle své budějovické mluvčí Reginy Tupé by jej z hlediska bezpečnosti nejpíš doporučili, zároveň však apelují na chodce, aby využívali stávající přechody nebo podchod. „Bezpečnost chodců je jednou z našich priorit a na kontrolu nebezpečného přecházení mimo vyznačená místa se tak často zaměřujeme. Za porušení pravidel udělujeme sankce od domluvy až do dvou tisíc korun,“ upozornila mluvčí Tupá. Jen za letošek už pokutovali policisté celkem 13 lidí, kteří přecházeli na červenou nebo v okruhu do 50 metrů od nejbližšího přechodu.

Za celý loňský rok pak skončilo v policejní síti 68 neukázněných chodců. Strážníci pak loni řešili 142 případů nesprávného přecházení v ulicích metropole. Udělili 57 blokových pokut, v 85 případech postačila domluva.