Středoškoláci si mohou zkusit práci vědce

České Budějovice - Jedinečnou možnost podívat se na „zoubek" žížalám, chvostoskokům a dalším organismům a nahlédnout pod pokličku vědeckého výzkumu mají ode dneška středoškoláci a další zájemci z řad veřejnosti.

1.11.2012

Věda v ulicích. Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Zaoral

Jednotlivé ústavy českobudějovického Biologického centra Akademie věd ČR chystají dny otevřených dveří a laboratoří. „Cílem je seznámit zájemce o vědu a výzkum se všemi obory, kterými se vědci biologického centra zabývají. Lidé mohou aktivním a názorným způsobem poznat prostředí laboratoří, vyzkoušet si jednoduché a rychlé diagnostické techniky a ověřit si znalosti v zábavných vědomostních kvízech o drobné ceny," přibližuje za organizátory Jolana Fišerová.

Ocenit by to měli především středoškoláci, kteří uvažují o studiu biologických oborů. Ti si budou moci v laboratořích pod vedením zkušených odborníků prakticky vyzkoušet práci vědců. „Mohou si tak doplnit teoretické vědomosti ze střední školy, popřípadě si rozmyslet, kterým konkrétním směrem by se mohl jejich zájem o studium biologických oborů dále ubírat," vysvětluje Jolana Fišerová.

Dny otevřených dveří jsou součástí projektu VĚDRO (věda pro veřejnost) cesta k udržitelnému rozvoji, na jehož financování se podílí evropský sociální fond a státní rozpočet.

Dnes a zítra si bude možné prohlédnout chovy klíšťat v Parazitologickém ústavu. Vědci návštěvníkům umožní pozorovat slintání klíšťat do kapiláry či si prohlédnout živé larvy motolic pod mikroskopem.

V pondělí 5. listopadu mohou milovníci dobrodružství stejným způsobem prozkoumat zákulisí Entomologického ústavu, prohlédnout si sbírky atraktivního hmyzu a poznat svět hmyzích hormonů či vodní hmyz jako indikátor kvality životního prostředí.

Zajímavou podívanou chystá na čtvrtek 8. listopadu. Ústav půdní biologie. Zájemci mohou například navštívit ojedinělou půdní zoo plnou prvoků, vířníků, hlístic, chvostoskoků, roztočů, mnohonožek, stejnonožců a žížal. „Přes speciální mikroskopy uvidíte to, co obvykle naše oči nevidí, a zodpovíme i zásadní otázku: Tati, a prdí taky bakterie?" slibuje Fišerová.

Zdánlivě nevkusné téma má i film Historie zakletá v kupě netopýřího guána. Ten divákům zprostředkuje detektivní pátrání po tom, jak vypadala příroda před více než tisícem let, jak značné stopy v životním prostředí zanechaly zkoušky atomových výbuchů v padesátých letech dvacátého století a co všechno dokáží vědci zjistit z hromady netopýřích exkrementů, které se téměř nezměněné uchovaly po stovky let v jeskyni Domica ve Slovenském krasu.

V pátek 9. listopadu bude otevřeno na Hydrobiologickém ústavu. tam se dozvíte, co žije v našich přehradních nádržích a prakticky si vyzkoušet mikroskopování bakterií a řas a značkování ryb.

V Ústavu molekulární biologie rostlin se zase návštěvníci seznámí třeba s výzkumem protirakovinných látek ve chmelu a pivu či vývojem moderních metod pro detekci virů.

Autor: Redakce

1.11.2012 VSTUP DO DISKUSE

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Manželé Jan a Jana Buškovi jsou spolu 44 let. Na zahradě mají ještě dvě jedle, žádná ale pro ně tolik neznamená jako gigaska. Važme si ji.
7

Vánoční stromeček je dar od manželů Buškových

Zvýšená doprava, nebo deště? Skála pod mostem v Mlýnské ulici se rozsypala.
11

Do oprav v Mlýnské se nikomu nechce

Vltavotýnští plánují stavbu smuteční síně

Týn nad Vltavou – Vloni si nechalo město zpracovat dvě studie ke stavbě chybějící smuteční síně. Obě za vhodné místo označily místo v sousedství hřbitova směrem k tréninkovému hřišti FK Olympie.

Police pátrá po mladé ženě. Viděli jste ji?

České Budějovice – Po dívce na fotografii pátrají českobudějovičtí policisté. Jde o prověření případu majetkové trestné činnosti.

Řidič naboural BMW a ujel

České Budějovice – Ve čtvrtek 16. listopadu se v ulici Pekárenská stala v době od 10 h do 14 h dopravní nehoda.

Byt jako investice? Splátky vás vyjdou dráž

Sníte o vlastní nemovitosti, která bude vydělávat za vás? Fajnová myšlenka, ale neoplýváte-li tučným kontem, vše si pořádně spočítejte. Cesta k úvěru bude totiž náročnější. Tedy pokud přiznáte váš skutečný záměr. Zda se takový úvěr vyplatí, přibližuje Lucie Drásalová, hypoteční analytička Partners.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.