Přes dvacet minut projížděl zhruba tříkilometrový úsek 
z Pohůrky k nádraží například Petr Procházka ze Srubce. „Auta stála až k Ledenické, to jsem tady ještě nezažil. Myslel jsem si, že to objedu po Vrbenské, ale vůbec jsem si nepomohl, tam to stálo taky, včetně zanádražky," komentoval ranní situaci v Suchém Vrbném třiatřicetiletý řidič.

I cestující městskou hromadnou dopravou nabrali velké zdržení. „Zpoždění bylo až do třiceti minut, bylo to opravdu extrémní," potvrdil mluvčí českobudějovického dopravního podniku Radek Filip s tím, že zpožděny byly linky 9, 10 a 13 od sedmé až do jedenácté hodiny.

Důvodem pondělního dopravního kolapsu ve východní části Budějovic je bezesporu začínající stavba 4. etapy zanádražní komunikace. Včera začala platit úplná uzavírka frekventované spojnice mezi Suchým Vrbným 
a Mladým V Hluboké cestě. Uzavřena je také komunikace J. Masaryka mezi Pohůrkou a Mladým.

Řidiči si na kolony v Suchém Vrbném budou muset zvyknout. Uzavírky totiž mají trvat až do podzimu 2014. „Pokud jde o řešení uzavírek, vyčerpali jsme všechny možnosti a žádné vhodnější řešení jsme nenalezli," reagoval na včerejší situaci ve Vrbném jihočeský radní pro dopravu Antonín Krák.

Vrbné se bude trápit celý rok

Ilona Lorencová ze Suchého Vrbného byla překvapená včerejší nečekanou dopravní zácpou. Jak i ona potvrdila, kolony aut stály už kolem sedmé ráno od viaduktu až ke květinářství v Pětidomí. „Bylo to totálně ucpané, takové kolony tu nebývaly," divila se Ilona Lorencová.

Kvůli stavbě Zanádražní komunikace jsou řidiči ochotni nutná omezení přijmout, ale ta musejí mít efekt. „Když se chce udělat Zanádražní komunikace, asi to opravdu bez uzavírek nejde," míní Stanislav Rataj, českobudějovický zastupitel. Jedním dechem ale varuje. „Bylo by špatné, kdyby to bylo zavřené a nic se tam nedělo," doplnil Stanislav Rataj s ohledem na blížící se zimu.

Jihočeský krajský radní pro dopravu Antonín Krák Deníku řekl, že uzavírky 
v tomto rozsahu jsou nezbytně nutné. „Plně si jako kraj uvědomujeme složitost dopravní situace v Českých Budějovicích, ale naší snahou je dokončit Zanádražní komunikaci co nejdříve." uvedl Antonín Krák jakožto zástupce hlavního investora výstavby Zanádražní komunikace, jímž je Jihočeský kraj.

Zároveň požádal všechny řidiče o shovívavost. „Budeme rovněž usilovat o to, aby uzavírka ve zmíněné lokalitě byla opravdu jen na dobu nezbytně nutnou, tedy není nikde řečeno, že by to muselo být opravdu celoročně," dodal radní Krák.

Také českobudějovická radnice hledá možnosti, jak dopravě v Suchém Vrbném po dobu stavby Zanádražní komunikace, pomoci. „K tomuto tématu se ještě sejdeme na místě ve středu a budeme hledat nějakou možnou aspoň částečnou, či různě časově omezenou úpravu pro období, kdy bude činnost na stavbě omezená," uvedla českobudějovická radní pro dopravu Ivana Popelová.

Zelená na semaforu se neprodlouží

Na dotaz, zda se kvůli uzavírkám upraví alespoň intervaly semaforů pod viaduktem, zazněla z úst radní záporná odpověď. „Změny intervalů by znamenaly potlačení dopravy na okruhu Mánesova – Nádražní, takže se nebudou dělat na křižovatce Rudolfovská – Nádražní. Upravená světelná signalizace je ale na křižovatce Nádražní – Pekárenská. Je to plánovaná úprava, s uzavírkami nesouvisí, nicméně kapacitu křižovatky navyšuje," řekla Ivana Popelová.

Na jaře zavřou 
i Dobrovodskou

Obyvatele východní části jihočeské metropole čeká po zimě ještě další rána. Na jaro je totiž naplánována rekonstrukce suchovrbenské páteře, jíž je Dobrovodská ulice. Ta totiž hraje důležitou roli 
v propojení 2. a 4. etapy zanádražky. (2. etapa vede přes plynárny, 4. etapa od Kamarýtovy ulice do Nových Hodějovic.)
Dobrovodská ulice by měla být neprůjezdná pro veškerou dopravu zhruba sedm měsíců. Jak ale zdůraznila radní Popelová, v tu dobu musí být už alespoň částečně hotova stavba 4. etapy zanádražky , aby se dal využívat pro objížďku most v Mladém.