V září odjela ze zvědavosti do řeckých Atén na týdenní kurz věnovaný informačním technologiím, odkud se vrátila nejen se znalostmi o třídu vyšší, než mají její spolužáci, ale možná dokonce i s představou o budoucím povolání.

„Jela jsem tam s tím, že v odvětví IT až tak zběhlá nejsem, ale chtěla jsem do toho proniknout víc, než jak to znám z prostředí školy.
A musím říct, že mě to chytlo,“ začala své povídání studentka českobudějovického gymnázia.

ŽENY A PROGRAMOVÁNÍ
Ta se do Atén vypravila jako jedna ze 150 zástupkyň něžného pohlaví Střední a Východní Evropy a jedna ze 13 zástupkyň České republiky. Tento kurz byl totiž určen výhradně dívkám. „Cílem bylo holkám ukázat umělou inteligenci, s níž se nemají šanci v normálních hodinách setkat. Lektoři jim prakticky ukázali, že už umělou inteligenci dennodenně používají. Předvedli jim, jak se s ní dá hrát,“ přiblížil náplň kurzu Miroslav Kotlas, učitel informatiky.

Ten také Natálii pomáhal s vytvořením přihlášky. Aby se tam totiž mohla podívat, musela natočit dvouminutové video, v němž odpovídala na různé otázky. „Ptali se nás třeba na to, co nás fascinuje na přírodních disciplínách,“ přiblížila požadavky 16letá Natálie.

S LIDMI Z MICROSOFTU
Hodiny strávené ve škole po vyučování se ale vyplatily, v polovině září tak Natálie i s učitelem seděla v letadle do Atén. Odměnou jí byl týdenní pobyt v hotelu Hilton, setkání se zástupci společnosti Microsoft, worshopy a noví kamarádi ze všech možných zemí Evropy.

Vyzkoušet si tu dle jejích slov mohli naprogramovat mikropočítač, malovat ve 3D nebo kódovat v minecraftu. „Dalším z projektů, který jsme si mohli vyzkoušet, byla třeba i umělá inteligence, kterou měl nevidomý pán zabudovanou v brýlích. Fungovalo to tak, že když šel po ulici, vyfotil si obraz a ta umělá inteligence mu byla schopna zanalyzovat, co vidí. Že to byla třeba malá holka, určit její věk, jaké má vlasy, jestli je šťastná a co dělá,“ popsala Natálie blíže jeden z worshopů. „Líbí se mi na tom to, že se to dá promítnout do zdravotnictví,“ dodala.

LEPŠÍ WEBOVKY I OSNOVY
A jaký dopad měla tahle týdenní příležitost na Natálii a jejího učitele? „Upravil jsem osnovy,“ smál se Miroslav Kotlas. „Povinně jsem zavedl kapitolu umělé inteligence už v prvních ročnících. A Natálka? Ta když jsme se vrátili, ve svojí třídě přiblížila, jak vypadal týden strávený na kurzu, že tam jela IT skoro nepolíbená, ale nebála se toho a vrátila se jako vyměněná,“ nešetřil Miroslav Kotlas chválou na svou studentku. Před sebou tak mají projekt, v němž nejen použití vědomosti nabyté v kurzu, ale zároveň ulehčí práci vedení školy. „Budeme první škola, která bude mít naprogramovanou umělou inteligenci na svých webových stránkách, která odpoví na základní otázky, jako kdy jsou úřední hodiny, prázdniny, a nemusí kvůli tomu rodiče psát do kanceláře,“ dodal.